2020. április 22., szerda

Matematika 2020.04.22. (114.óra) - András bá

2020.04.22.                        114.óra
Lineáris függvény


1.

Táblázat segítségével


   Az

f(x) = a*x + b      a, b Î R   

képlettel megadott valós függvények képe mindig egyenes.

   Az egyenest két pontja meghatározza. A képlet felhasználásával készítsünk olyan táblázatot, ami a függvény két elempárját tartalmazza! A két elempárhoz tartozó két pont egyértelműen meghatározza a lineáris függvény grafikonját.


Példa

   Ábrázoljuk a

g:   x  3x  – 2

   képlettel megadott lineáris függvényt.

Készítsük el a táblázatot!



x 
0
2




3x – 2 
-2
4



   Ábrázoljuk a két elempárhoz tartozó pontokat, majd rajzoljuk meg a két pont által meghatározott egyenest!






2.

Táblázat nélkül



   Az

 f(x) = a*x + b

   képletben a b értéke megmutatja, hogy hol metszi a lineáris függvény grafikonja az y tengelyt.



Példa


a.

f(x) = 2*x + 1
függvény az y tengelyt a +1-nél metszi.

b.

g(x) = -3*x + 5
függvény az y tengelyt a +5-nél metszi.

c.

e(x) = 4*x – 3
[e(x) = 4*x + (-3)]
függvény az y tengelyt a -3-nál metszi.




   Az

f(x) = a*x + b

képletben a-t a függvény meredekségének (iránytényezőjének) nevezzük. A meredekség a függvény egyenese és az x tengely pozitív fele által bezárt szöget jellemzi.


   Ha a-t  alakban adjuk meg,

c, d Î Z , d ¹ 0

akkor a c értéke megmutatja, hogy a függvény grafikonjának egy ismert pontjából d egységet jobbra lépve az x tengellyel párhuzamosan, hány egységet  kell y tengellyel párhuzamosan felfelé  (ha c > 0), vagy lefelé (ha c < 0) lépni, hogy eljussunk a grafikon egy másik pontjába.

   Két lineáris függvény grafikonja akkor, és csak akkor párhuzamos egymással, ha meredekségük megegyezik.



Példa

Az

 f(x) = 2*x + 1
g(x) = 2*x + 5
h(x) = 2*x -4

függvények grafikonjai egymással párhuzamos egyenesek, mert mindhárom meredeksége 2.


   A

k(x)= 4*x + 5

függvény meredeksége viszont 4, így képe nem párhuzamos az f, g, h függvények képével.





   Az

f(x) = a*x + b

   képletben az a értékéből következtethetünk a függvény monotonitására:

   Ha az f(x) = a*x + b képletben a >0, akkor a függvény monoton növekvő.
   Ha az f(x) = a*x + b képletben a = 0, akkor a függvény konstans.
   Ha az f(x) = a*x + b képletben a <0, akkor a függvény monoton csökkenő.

A monoton növekvő, monoton csökkenő függvény fogalmát a függvényvizsgálatnál definiáljuk.


2.)Hf.: ellenőrzés!
e)                                    e(x) = (-x) + 3


f)                                         f(x) = 2x + 10
 
g)  g(x) = (-2)x + 3
     g(x) = 3x + 2
     g(x) = 3x
     g(x) = 2x - 3
 
h)   h(x) = (-x) + 3
      h(x) = 3x - 5
 
i)                                 i(x) = (-0,5)x + 3

3.) Gyakorlás
      Lineáris függvényPontok leolvasása,  Párosítás 
          Lineáris fv.

4.) Videó







Testnevelés-Sportjátékok:kosárlabda 2020.04.22.

Sziasztok!

Folytatjuk a kosárlabdás részt. Az óra menete szintén hasonló lesz, mint a tegnapi.
Mielőtt nekilátnál a feladatoknak, melegíts be! Szükséged lesz egy labdára vagy vizes palackra.
bemelegítés videó


Az óra fő részéhez szintén három videót küldök.
Amire szükséged lesz ma is, az valamilyen labda, de ha van kosárlabdád otthon, az még jobb.
Labdakezelés videó 2
Labdavezetés videó 2
Dobás palánk nélkül videó 2

A feladatok után végezz nyújtás vagy egyénileg, vagy a  VIDEÓ alapján.

Jó mozgást!
Szilvi néni


Próbateszt SzÉva nénivel

Hahó Gyerökök!

Legyetek szívesek tesztelni EZT !

Köszönöm! 😘

Éva néni 

Matematika Balázs bácsival - 2020.04.22.

Kedves Diákom!

A mai órára a házi feladat az volt, hogy értéktábla nélkül ábrázolnod kellett 3 függvényt.
A holnap reggeli online órán megbeszéljük őket, de ha azon nem tudnál részt venni, a képre kattintva tekintsd meg a helyes megoldást!


Mára is hoztam egy kis újdonságot. Ha meg van adva hozzárendelési szabállyal egy függvény, azt már tudjuk ábrázolni koordináta-rendszerben. Most fordítsuk meg a dolgot: adott egy függvény grafikonja, és adjuk meg hozzá a hozzárendelési szabályt!
Olvassuk le a hozzárendelési szabályt a grafikonokról!


Minden lineáris függvény m*x + b alakú. Annyi csak a dolgunk, hogy leolvassuk a meredekséget (m) és azt, hol metszi az y tengelyt a függvény (b).


Remélem, jól dolgoztál!

Pénteken - ígéretemhez híven - számonkérés lesz. Hogy mi lesz benne? Öt függvényt kell majd közös koordináta-rendszerben ábrázolnod, táblázat segítségével.
Akkor mégis mire jó, hogy táblázat nélkül is tudjuk ábrázolni? Arra, hogy könnyedén tudod ellenőrizni, hogy a táblázat szerinti ábrázolásod helyes-e. 😄


Jó munkát kívánok!

Nyelvtan - Kata néni 04.22.

Kedves Hetedikeseim,

ma 10-kor találkozunk a Teamsben!

Sajnos csak heten küldték vissza eddig a múlt órai feladatot, akik közül Dia piros pontot kap az ügyes megoldásért.
Várom még Zsolti, G. Betti, Vencel, Dorka, Krisztián, Viktor, R. Laci és Eszti megoldását, illetve Ákosnak is javaslom, hogy fusson neki ismét.

Ma elkezdjük összefoglalni a mondatokról tanultakat.

Mától felelevenítheted, mit tanultunk a mondatokról.

Beszédünk és írásunk mondatokból épül fel. A mondatokat általában több szó összefűzésével alkotod, de vannak egy szóból álló mondatok is.

A mondatokat több szempont szerint csoportosíthatod:

1. a beszélő szándéka szerint

  • kijelentő: Ma hideg van.
  • kérdő: Miért van hideg ma?
  • felkiáltó:Ó, de hideg van ma!
  • felszólító: Öltözz fel rendesen!
  • óhajtó: Bárcsak meleg lenne ma is!

2. a logikai minőség szerint
  • állító: Ma hideg van.
  • tagadó: Ma nincs hideg.

A tagadó felszólító mondatot tiltó mondatnak hívjuk: Ne szemetelj!

3. a szerkezet szerint
  • egyszerű: Ma hideg van.
  • összetett: Ma hideg van, ezért jobban fel kell öltözni.

Örülök, ha emlékszel a fentiekre!


Gyakorolj kicsit! Oldd meg EZT , meg EZT , meg EZT a feladatot!

Végül keresd meg a tanult kifejezéseket ITT !

Hibátlan megoldásra törekedj!

Jó munkát!
Kata néni

Kémia (43. óra Elemmolekulák 2)


Kedves hetedikesek!


A legfontosabb, ma, szerdán 11-kor  várlak Benneteket a Teams-ban, hogy a molekulák szerkezetét elmagyarázzam nektek.

Aki nem foglalkozott még vele (9 emberke), a 42. órát pótolja!
43. óra Cím: Elemmolekulák 2  (Múlt óraiban Elemmolekulák 1)

Ma megint sokat kell írnod, a könyvben nincs benne, egy részét pedig már az első félévben is tanultuk. Remélem az oxigén ismerős lesz! Ismételjük át a múlt órán tanult hidrogént! Innen kezdve írd le, a kékkel írtak kerüljenek a füzetedbe, úgy, hogy tanulni is lehessen belőle!

Hidrogéngáz, hidrogénmolekula H2
     - színtelen, szagtalan gáz
     - levegőnél kisebb (a legkisebb) sűrűségű gáz
     - vízben nem oldódik
     - éghető, vízzé ég el      (H2 + O2 → H2O )
     - levegővel (oxigénnel) keveredve robban (DURRANÓGÁZ)
Előállítása: vízbontással
                   cinkre sósavat csepegtetünk
A hidrogéngáz hidrogénmolekulákból áll, 
amelyben két hidrogénatom kapcsolódik kovalens kötéssel.
A hidrogéngáz és hidrogénmolekula képlete is H2

Ismét nézd meg a videót!
Hidrogén előállítása, durranogázpróba:  https://www.youtube.com/watch?v=Gh_xv8oWwps

Következő elemünk a klór, a szagával mindenki találkozott az uszodában,
lehet, hogy a fürdőruháját is kifakította már.

A klór és a klórmolekula Cl2
    - sárgászöld, szúrós szagú gáz
    - levegőnél nagyobb sűrűségű
    - köhögésre ingerlő, MÉRGEZŐ gáz (I.világháború)
    - vízben oldódik, vizes oldata fertőtlenít (kórházak, uszodák)
    - színtelenítő, fehérítő hatású
Előállítása: kálium-permanganátra sósavat csepegtetünk.
A klórmolekulában 2  klóratom kapcsolódik kovalens kötéssel.
A klórgáz klórmolekulákból áll.
A klórgáz és a klórmolekula jele: Cl2

Nézz meg egy videót!
Klór előállítása, színtelenítő, fehérítő hatása:  https://www.youtube.com/watch?v=JHVWD9Vi16A

Az oxigént mindenki ismeri és egyfolytában találkozik vele!

Az oxigén és molekuláinak jele: O2
    - színtelen, szagtalan
    - levegőnél kicsit nagyobb sűrűségű gáz
    - nem ég, az égést táplálja
    - élethez nélkülözhetetlen
    - vízben rosszul oldódik (KELL, hogy oldódjon!!)
Előállítása: vízbontással
                    kálium-permanganát hevítésével
Az oxigéngáz oxigénmolekulákból áll, amelyekben két oxigénatom 
kapcsolódik össze kovalens kötéssel.
Az oxigéngáz és az oxigénmolekula jele: O2

Nézz meg egy videót, remélem mindenkinek ismerős a kísérlet!
Oxigén előállítása, kimutatása:   https://www.youtube.com/watch?v=UD4M2Xjt39Y

Az utolsó elemi gázunk, amely kétatomos molekulákból a nitrogén.

A nitrogéngáz, a nitrogénmolekula N2
    - színtelen, szagtalan gáz
    - a levegő 78%-a
    - az égést nem táplálja
    - közömbös, kis reakcióképességű gáz
    - vízben nem oldódik
Előállítása cseppfolyós levegőből.
A nitrogéngáz nitrogénmolekulákból áll, 
a nitrogénmolekulában két nitrogénatom kapcsolódik kovalens kötéssel.
A nitrogéngáz és a nitrogénmolekula jele: N2

Még egy videó a FOLYÉKONY nitrogénről (JÓ):
https://www.youtube.com/watch?v=xY7SwV1s-fE

Ennyit az elemmolekulákról.
Hf. tk. 83-85.oldal (ugyanaz a lecke)
Tanulni a füzet 42-43. órája, utolsó két óra

Elküldendő: Aki még nem küldte el! (9 emberke!!!!) 42-43. óra gyönyörűen megírt vázlata kb. 2 oldal, 2 jól látható fénykép
Határidő: április 29. szerda, 17 óra (garaiedit62@gmail.com)
Aki már elküldte, ne küldje el még egyszer!

Ha még nincs eleged a kémiából vagy unatkozol videón is megnézheted az elemmolekulák kialakulásának magyarázatát:
https://www.youtube.com/watch?v=_k_QtXTDpH4

Hf. GYAKORLÁS: Mf. 58 / 17
                                 Mf. 60 / 8, 9, 10, 11, 12 (Ezeket NEM kell elküldeni!)

Jövő órán a vegyületmolekulákat tanuljuk.

2020. április 22. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó hetedikesem!

Mától felelevenítheted, mit tanultunk a mondatokról.

Beszédünk és írásunk mondatokból épül fel. A mondatokat általában több szó összefűzésével alkotod, de vannak egy szóból álló mondatok is.

A mondatokat több szempont szerint csoportosíthatod:

1. a beszélő szándéka szerint

  • kijelentő: Ma hideg van.
  • kérdő: Miért van hideg ma?
  • felkiáltó: Ó, de hideg van ma!
  • felszólító: Öltözz fel rendesen!
  • óhajtó: Bárcsak meleg lenne ma is!

2. a logikai minőség szerint
  • állító: Ma hideg van.
  • tagadó: Ma nincs hideg.

A tagadó felszólító mondatot tiltó mondatnak hívjuk: Ne szemetelj!

3. a szerkezet szerint
  • egyszerű: Ma hideg van.
  • összetett: Ma hideg van, ezért jobban fel kell öltözni.

Örülök, ha emlékszel a fentiekre!


Gyakorolj kicsit! Oldd meg EZT , meg EZT , meg EZT a feladatot!

Végül keresd meg a tanult kifejezéseket ITT !

Hibátlan megoldásra törekedj!

Jó munkát!

Irodalom

Kedves Gyerekek!


Még mindig folytatjuk Petőfi költészetét.

Újabb verssel ismerkedünk meg:

Petőfi Sándor: XIX. század költői


Először is hallgasd meg ITT ill. TK. 63. oldalon olvashatjátok a verset.

Olvasd végig a verselemzést, majd másold le a füzetedbe a vázlatot!


A vers 1847 januárjában keletkezett. Ez a vers Petőfi legismertebb ars poeticája. Olyan mű, amely a költő művészi hitvallását, a költészet és a költő feladatát mutatja be.

A vers központi gondolata: Mi a költő feladata? Magyarországon sajátos módon fonódott össze történelem és költészet. A költők kiemelt feladata volt, vezetni népet, segíteni őket uralomra jutni a politikában.

"Ha a nép uralkodni fog a költészetben, közel áll ahhoz, hogy a politikában is uralkodjék, s ez a század föladata, ezt kivívni célja minden nemes kebelnek."

A reformkor végén már kialakult a két nagy párt a politikában: a haladók és a maradiak. Petőfi ebben a versében egy újfajta költői magatartást mutat be: az a reformkori költő az ideálja, aki a haladó eszmék mellett kötelezi el magát, és költészetévek is ezt támogatja. 

Kétféle művészi magatartásformát mutat be. Az igaz költő, aki a közösséget, a hazát, a haladást szolgálja. Vele szemben áll a hamis próféta, aki csak a saját problémáival foglalkozik, aki szeretné, ha Magyarországon nem változna semmi. 

Az 1. versszakban éles hangon, szenvedélyes stílusban utasítja el azt a költőt, aki a verseiben csak saját magával, saját érzéseivel, problémáival foglalkozik (eldalolni saját fájdalmad, s örömed). A költészet fontosságára utal a több ezer éves jelkép, a lant (húrok pengetése), amellyel eredetileg az istenek hangszere volt (Apollón), majd az istenekhez szóló imák eszköze.

A 2. versszakban az ideális magatartás bemutatásához Petőfi egy bibliai hasonlatot alkalmaz. Mózes szerepét emeli ki, akinek szintén az volt a feladata, hogy vezesse a népet.
Mózest jelölte ki az isten arra, hogy kivezesse a zsidó népet az egyiptomiak fogságából, ahol rabszolgaként éltek és dolgoztak. 

Petőfi metaforája egyértelmű. Ahogy Mózes sem választhatott, ahogy kötelessége volt minden nehézségen keresztül kitartani a nép mellett, ugyanúgy kötelező a költőknek is vezetni a népet, kitartani mellettük jóban-rosszban. Petőfi egy teljes metaforával teszi egyértelművé ezt a képet
"Újabb időkben isten ilyen
 Lángoszlopoknak rendelé
 A költőket, hogy ők vezessék
 A népet Kánaán felé."

A 3-4. versszakban visszatér a költő a hamis próféták bemutatásához, és egyúttal szenvedélyes átkot is mond rájuk.
"Átok re, ki elhajítja / Kezéből a nép zászlaját,
 Átok reá, ki gyávaságból / Vagy lomhaságból elmarad"
A hamis próféták ellen szenvedélyes hangon kel ki. A felkiáltások (ne fogjon, átok reá, hazugság), az ellentétek (tűzön-vízen), a halmozások (küzd, fárad, izzad, hazugság, szemtelen hazugság) mind a szenvedélyesség kifejezését segítik. Ezekkel akarja meggyőzni Petőfi a népet, a többi költőt az igazáról. A szónoki fogások alkalmazása az őszinteséggel párosul, ezért hiszünk Petőfinek.

Az 5. versszakban jutunk el a legfontosabb gondolatokhoz. A költő célja és feladata, megmutatni a haladás útját; vezetni a népet a gazdasági jólét, a jogegyenlőség és az iskolázottság felé.
"Ha majd a bőség kosarából / Mindenki egyaránt vehet,
 Ha majd a jognak asztalánál / Mind egyaránt foglal helyet,
 Ha majd a szellem napvilága / Ragyog minden ház ablakán"
A sorok elején ugyanaz a kifejezés ismétlődik (=anafora). Ezzel az ismétléssel segít kiemelni a legfontosabb célokat.
Az egész vers rendkívül mozgalmas, forradalmi hangvételű. Sok a felszólító mondat, a felszólító módú igealak, a forradalmi hatású szavak (Előre hát).


Az utolsó, a 6. versszak váratlanul teljesen másféle hangot üt meg. A hangvétel lágyabbá válik a sok -l, -m, -gy hang segítségével (virágkötéllel, selyempárnán, szelíd, lágy, csókkal, halál). Azt mutatja be ez a versszak, hogy az utókor hogyan fogja megköszönni a költőknek az áldozatvállalást. 
Hangvétele szelíd és ünnepélyes. Ezzel teljesedik ki a vers műfaja: óda (emelkedett, ünnepélyes téma és hangvétel).

A zárókép azt sugallja, hogy aki a felvállalja a lángoszlop szerepét, aki vállalja költők feladatát és sorsát, az nyugodtan halhat meg, mert emléke tovább él majd a hálás utódokban.


Vázlat!

Petőfi Sándor: XIX. század költői


A vers 1847 januárjában keletkezett. Ez a vers Petőfi legismertebb ars poeticája. Olyan mű, amely a költő művészi hitvallását, a költészet és a költő feladatát mutatja be.


A vers meghatározó motívuma a Mózes-párhuzam, a költői, művészi szerep prófétasággal való azonosítása. A prófétaszerep Petőfi értelmezésében nemcsak az alkotásra vonatkozik, hanem az aktív cselekvésre is.
 A művész, a költő feladata részt venni a világ átalakításában.
Hangsúlyozni kell, hogy ez a program alkalmi jellegű, időhöz kötött: a kor, az adott történelmi szituáció indokolja ezt a fajta szerepvállalást, szerepértelmezést.

A XIX. század költőia felismerés és elfogadás, a történelmi helyzetből fakadó küldetés felismerésének és vállalásának a verse. A költemény záró szakaszában jelenik meg az a motívum, mely a később írt költeményekben is gyakran fölbukkan: az akart és remélt igazabb jövő távlatos megjelenítése, a jelen áldozatvállalásának, a küzdelemnek csak a távoli jövőben lesz eredménye.


Jó munkát!


Üdv: Anikó néni





Nyelvtan

Kedves Gyerekek!



A mai órán online élő óra lesz a teams csoportban találkozunk  10 órakor.

Téma: részes határozó

Mondatelemzés


Várlak benneteket!

Üdv: Anikó néni

Fizika 04.22.

Szervusztok Gyerekek!


Ezen az órán, mint ahogyan megbeszéltük számonkérés lesz.


Csatlakozni kell a Teams-re.


A számonkérést on-line formában fogja mindenki elvégezni, és a beadandó dolgozatot az óra végén mindenkinek el kell küldeni a következő e-mail címre: csorbalaszlo1962@gmail.com.


Várlak benneteket szerdán 09:00-kor.

Jó felkészülést! Laci bácsi