2021. április 29., csütörtök

Testnevelés-Sportjátékok

 Sziasztok!

Mára egy learningApps-os feladatot küldök nektek.

Kattincs rá a héten választott sportjátékodra (röplabda, foci), és indíthatod a kvízt!

A kvízt itt találod: 👉https://learningapps.org/10286596

Aki még el van maradva a bemutatási anyaggal, attól várom!

Holnap dolgozat a szabályokból!

12 órakor találkozunk a Teamsben.

Szilvi néni

Irodalom

 Kedveskéim!

 

A mai órán egy szövegértést fogtok megoldani, ami jegyre megy 60 perced van a kitöltésre.

A szöveget itt találod, de a feladatlapba is feltöltöttem, lehet, hogy innen könnyebben boldogulsz.

A dolgozatot ITT találod.

A dolgozat linjét is ide illesztem, ha a felette lévő nem működne. 

https://redmenta.com/?solve&ks_id=1130272548

 

Olvassa el figyelmesen az alábbi szöveget, majd válaszoljon a kérdésekre!

Egyes feladatok végén zárójelben adjuk meg a megoldást segítő bekezdés számát.

 

A fénysebesség mérése

(1)Einstein még csak nyolcéves volt, amikor 1887-ben két amerikai tudós, Morley és Michelson olyan kísérletsorozatba kezdett, mellyel megpróbálták pontosan meghatározni a fény sebességét, hogy egy fix viszonyítási állandót nyerjenek az egyes események időpontjának és a tárgyak térbeli távolságának a méréséhez. [...] valami stabil viszonyítási alapra feltétlenül szükség volt.

(2)Morley és Michelson kísérletüket egy Maxwell nevű kortárs fizikus elméletére alapozták. Maxwell nézetei szerint a fény állandó sebességgel halad a világűrben az általa „éter”-nek nevezett láthatatlan közegben keletkező hullámok révén. Ő volt az első tudós, aki 1865-ben részletes magyarázatot próbált adni a fény keletkezéséről – és aki még azt is kiszámította, bár bizonyítani még nem tudta, hogy milyen sebességgel halad a fény.

(3)Morley és Michelson elfogadta a feltételezést, hogy a világűrt az „éter” tölti ki, mivel ez az anyag mindenütt egyforma, így a fény egyenletes sebességgel halad rajta keresztül. A kérdés csak az volt, hogyan lehetne megmérni, hogy milyen gyorsan mozog a fény. Volt azonban Maxwell elméletével kapcsolatban egy másik tisztázatlan probléma is. A világűrt kitöltő éterben a keresztülhaladó Föld nem gerjeszt-e valamiféle „szelet”, amely felgyorsítja vagy lelassítja (mozgásirányától függően) a hozzánk érkező fénysugarakat?

(4)Morleynak és Michelsonnak az az ötlete támadt, hogy tükrökkel visszavert fénysugarakat fognak vizsgálni: egyes tükrök arrafelé néznek majd, amerre – feltehetően – a Föld mozog az éteren keresztül, más tükrök pedig az ellenkező irányba, míg néhány további tükröt az oldalról érkező fénysugarak visszaverésére állítottak be. Így akarták azt megvizsgálni, hogy a különböző irányokban haladó fénysugarak milyen gyorsan mozognak. Úgy gondolták, ha majd összehasonlítják az adatokat, kiderül, hogy a fény sokkal gyorsabban halad az éteren keresztül, ha a Földdel megegyező irányba mozog, és sokkal lassabban, ha ellentétes irányból érkezik. Mindez a gyakorlatban meggyőzően bizonyíthatta volna Maxwell éterelméletének helyességét.

Váratlan eredmény

(5)Az éterről szóló eredmény azonban hamisnak bizonyult. Morley és Michelson ugyanis azt tapasztalta, hogy a fény sebessége azonos, bármilyen irányból is érkezzenek a sugarak. A fizikusokat világszerte nagyon meglepte ez az eredmény, és nem tudtak rá megfelelő magyarázatot találni. Nem volt-e valami hiba a kísérletben? Vagy Morley és Michelson mérőeszközei romlottak volna el? Netán a fizika fennálló törvényei tényleg pontatlanok lennének? Senki sem tudta, hogy pontosan mit gondoljon erről.

(6)A kísérlet következtében számos tanulmány jelent meg, tudományos művek egész sora próbálta újraértelmezni és kiegészíteni Maxwell éter- és fényhullámelméletét. Einstein még a zürichi Műszaki Főiskola hallgatójaként ismerkedett meg ezekkel. Ez volt az egyik olyan témakör, amely miatt vitába keveredett Weber professzorral. Úgy érezte, hogy Webernek foglalkoznia kellene az óráin azokkal a kérdésekkel is, melyek a matematika és a fizika terén legújabban felvetődtek. Einstein maga mindent elolvasott Morley és Michelson kísérletéről, és átnézte a váratlan eredményt magyarázni próbáló munkák jelentős részét is

Einstein válasza

(7)Morley és Michelson kísérletei nyomán felvetődő kérdésekre Einstein 1905-ben fogalmazta meg a maga válaszát. Júniusban közzétett egy tanulmányt, melyben olyan új elméletet fejtett ki, ami később alapjaiban változtatta meg a világról alkotott képet.

(8)Einstein érvelése szerint a kísérlet váratlan eredményét alapvetően két dolog magyarázza: egyrészt az, hogy nem létezik az „éter”, másrészt pedig az, hogy egy konkrét sebesség mérése a megfigyelő és a megfigyelt dolog sebességének egymáshoz való viszonyától függ ugyan, a fény azonban az az egyetlen dolog, ami állandó sebességgel rendelkezik. Az, hogy a fény sebessége mindig állandó, más szavakkal azt jelenti, hogy a fénnyel kapcsolatos tér és idő mindig azonos mértékben változik – tehát a fénysugarak nem gyorsulnak és nem lassulnak.

(9)Nem Einstein volt az egyetlen tudós, aki vitatta az éter létezését. Az atommal, az akkor ismert legkisebb részecske kutatásával foglalkozó kortárs fizikusok is hasonló következtetésre jutottak saját vizsgálati eredményeik alapján.

Forrás: Fiona MacdONaLd,Albert Einstein. A különc fizikus, akinek relativitáselmélete forradalmasította a világegyetemről kialakított képünket, Tálentum Kiadó, Budapest, 1994.

 


 

Rajz Réka nénivel: Anyák napja II.

  Kedves Gyerekek! 


Ma MINDENKIT várok 9:00-kor Teamsen, rajzórára. 






Réka néni ✨

Angol-Anikó néni

 Dear Students!

Today lesson is on Teams at 11 o'clock.

Best wishes!


Anikó néni

Fizika 04.29.

  Feladatmegoldás lesz a mai órán!

Elektromos munka, teljesítmény feladatmegoldás

1.       Egy vasaló 230 V-os feszültségről működik és a rajta átfolyó áramerősség 7 A. Mekkora a teljesítménye? Mekkora az ellenállása?

2.       Egy klímaberendezés 230 V-ról működik és a rajta átfolyó áramerősség 15 A. Mekkora a teljesítménye?

3.       Egy 1500 W-s vasaló fél óráig üzemel. Mekkora az elektromos munkavégzése? (adatkigyűjtés, képletek, számolás, válasz)

4.       Egy 3,6 kW-os klíma másfél óráig üzemel. Mekkora az elektromos munkavégzés? Mennyibe kerül az az elektromos energia?

 

Hf űrlap kitöltése

https://forms.gle/WnFgCbijq5qH6g7h6

Erre jegyet is kap mindenki!!!!

Angol Dóri nénivel - 2021.04.29.

  Dear Students,

Online lesson today at 11 o'clock!

Topic: Imagination

What does imagination mean?

Student's book: page 48.; Workbook: page 38

See you soon!
Dóri néni

2021.04.29. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Deutschstunde um 11 Uhr!

Témánk: Perfekt - Wie haben sie sich kennen gelernt?

Megoldjuk a Mf. 62-63. oldalainak feladatait, megbeszéljük a közelgő dolgozat tartalmát, időpontját.

Bis bald! 👋