Fordított arányosság
2020. április 29., szerda
Testnevelés-Sportjátékok: röplabda
Kedves hetedikes!
Ma a nyitásokról fogtok tanulni.
Bemelegítéshez egy köredzéses videót küldök. Mindegyik feladatot egy percig hajtsátok végre!
Röplabda köredzés
Nyitás videó
Ma a nyitásokról fogtok tanulni.
Bemelegítéshez egy köredzéses videót küldök. Mindegyik feladatot egy percig hajtsátok végre!
Röplabda köredzés
Nyitás videó
Szilvi néni
Kémia (44. óra Elemmolekulák 3)
Kedves hetedikesek!
Ma 44. óra van. Elemmolekulák 3 (Gyakorlás)
A legfontosabb, ma, kedden 9-kor várlak Benneteket a Teams-ban, hogy a molekulák szerkezetét elmagyarázzam nektek.
Akinél tegnap nem volt áram vagy lustasága miatt nem foglalkozott vele, ismét a 43. óra
43. óra Cím: Elemmolekulák 2 (Múlt óraiban Elemmolekulák 1)
Ma megint sokat kell írnod, a könyvben nincs benne, egy részét pedig már az első félévben is tanultuk. Remélem az oxigén ismerős lesz! Ismételjük át a múlt órán tanult hidrogént! Innen kezdve írd le, a kékkel írtak kerüljenek a füzetedbe, úgy, hogy tanulni is lehessen belőle!
Ismét nézd meg a videót!
Hidrogén előállítása, durranogázpróba: https://www.youtube.com/watch?v=Gh_xv8oWwps
Következő elemünk a klór, a szagával mindenki találkozott az uszodában,
lehet, hogy a fürdőruháját is kifakította már.
Nézz meg egy videót!
Klór előállítása, színtelenítő, fehérítő hatása: https://www.youtube.com/watch?v=JHVWD9Vi16A
Az oxigént mindenki ismeri és egyfolytában találkozik vele!
Nézz meg egy videót, remélem mindenkinek ismerős a kísérlet!
Oxigén előállítása, kimutatása: https://www.youtube.com/watch?v=UD4M2Xjt39Y
Az utolsó elemi gázunk, amely kétatomos molekulákból a nitrogén.
Még egy videó a FOLYÉKONY nitrogénről (JÓ):
https://www.youtube.com/watch?v=xY7SwV1s-fE
Ennyit az elemmolekulákról.
Hf. tk. 83-85.oldal (ugyanaz a lecke)
Tanulni a füzet 42-43. órája, utolsó két óra
Elküldendő: 42-43. óra gyönyörűen megírt vázlata kb. 2 oldal, 2 jól látható fénykép
Határidő: április 29. szerda, 17 óra
GYAKORLÁS: A molekulák szerkezetét a tk. 86. oldal lap alján találod
A molekulák kialakulását én is elmagyarázom, de videón ismételten megnézheted!
Elemmolekulák keletkezése: https://www.youtube.com/watch?v=_k_QtXTDpH4
Hf. GYAKORLÁS: Mf. 58 / 17
Mf. 60 / 8, 9, 10, 11, 12 (Ezeket NEM kell elküldeni!)
Ma 44. óra van. Elemmolekulák 3 (Gyakorlás)
A legfontosabb, ma, kedden 9-kor várlak Benneteket a Teams-ban, hogy a molekulák szerkezetét elmagyarázzam nektek.
Akinél tegnap nem volt áram vagy lustasága miatt nem foglalkozott vele, ismét a 43. óra
43. óra Cím: Elemmolekulák 2 (Múlt óraiban Elemmolekulák 1)
Ma megint sokat kell írnod, a könyvben nincs benne, egy részét pedig már az első félévben is tanultuk. Remélem az oxigén ismerős lesz! Ismételjük át a múlt órán tanult hidrogént! Innen kezdve írd le, a kékkel írtak kerüljenek a füzetedbe, úgy, hogy tanulni is lehessen belőle!
Hidrogéngáz, hidrogénmolekula H2
- színtelen, szagtalan gáz
- levegőnél kisebb (a legkisebb) sűrűségű gáz
- vízben nem oldódik
- éghető, vízzé ég el (H2 + O2 → H2O )
- levegővel (oxigénnel) keveredve robban (DURRANÓGÁZ)
Előállítása: vízbontással
cinkre sósavat csepegtetünk
A hidrogéngáz hidrogénmolekulákból áll,
amelyben két hidrogénatom kapcsolódik kovalens kötéssel.
A hidrogéngáz és hidrogénmolekula képlete is H2Ismét nézd meg a videót!
Hidrogén előállítása, durranogázpróba: https://www.youtube.com/watch?v=Gh_xv8oWwps
Következő elemünk a klór, a szagával mindenki találkozott az uszodában,
lehet, hogy a fürdőruháját is kifakította már.
A klór és a klórmolekula Cl2
- sárgászöld, szúrós szagú gáz
- levegőnél nagyobb sűrűségű
- köhögésre ingerlő, MÉRGEZŐ gáz (I.világháború)
- vízben oldódik, vizes oldata fertőtlenít (kórházak, uszodák)
- színtelenítő, fehérítő hatású
Előállítása: kálium-permanganátra sósavat csepegtetünk.
A klórmolekulában 2 klóratom kapcsolódik kovalens kötéssel.
A klórgáz klórmolekulákból áll.
A klórgáz és a klórmolekula jele: Cl2Nézz meg egy videót!
Klór előállítása, színtelenítő, fehérítő hatása: https://www.youtube.com/watch?v=JHVWD9Vi16A
Az oxigént mindenki ismeri és egyfolytában találkozik vele!
Az oxigén és molekuláinak jele: O2
- színtelen, szagtalan
- levegőnél kicsit nagyobb sűrűségű gáz
- nem ég, az égést táplálja
- élethez nélkülözhetetlen
- vízben rosszul oldódik (KELL, hogy oldódjon!!)
Előállítása: vízbontással
kálium-permanganát hevítésével
Az oxigéngáz oxigénmolekulákból áll, amelyekben két oxigénatom
kapcsolódik össze kovalens kötéssel.
Az oxigéngáz és az oxigénmolekula jele: O2Nézz meg egy videót, remélem mindenkinek ismerős a kísérlet!
Oxigén előállítása, kimutatása: https://www.youtube.com/watch?v=UD4M2Xjt39Y
Az utolsó elemi gázunk, amely kétatomos molekulákból a nitrogén.
A nitrogéngáz, a nitrogénmolekula N2
- színtelen, szagtalan gáz
- a levegő 78%-a
- az égést nem táplálja
- közömbös, kis reakcióképességű gáz
- vízben nem oldódik
Előállítása cseppfolyós levegőből.
A nitrogéngáz nitrogénmolekulákból áll,
a nitrogénmolekulában két nitrogénatom kapcsolódik kovalens kötéssel.
A nitrogéngáz és a nitrogénmolekula jele: N2Még egy videó a FOLYÉKONY nitrogénről (JÓ):
https://www.youtube.com/watch?v=xY7SwV1s-fE
Ennyit az elemmolekulákról.
Hf. tk. 83-85.oldal (ugyanaz a lecke)
Tanulni a füzet 42-43. órája, utolsó két óra
Elküldendő: 42-43. óra gyönyörűen megírt vázlata kb. 2 oldal, 2 jól látható fénykép
Határidő: április 29. szerda, 17 óra
GYAKORLÁS: A molekulák szerkezetét a tk. 86. oldal lap alján találod
A molekulák kialakulását én is elmagyarázom, de videón ismételten megnézheted!
Elemmolekulák keletkezése: https://www.youtube.com/watch?v=_k_QtXTDpH4
Hf. GYAKORLÁS: Mf. 58 / 17
Mf. 60 / 8, 9, 10, 11, 12 (Ezeket NEM kell elküldeni!)
Nyelvtan - Kata néni 04.29.
Drágaságok...
Fussunk neki még egyszer!
Az eredményeket látva, és azt, hogy néhányan megpróbálták eladni az ötödik (mármajdnemhibátlandemégmindignem) kitöltésüket úgy, mint az elsőt, úgy döntöttem, ma újrajátsszuk ezt a dolgozat témát. ☺️
Előtte viszont ismételjünk, gyakoroljunk egy kicsit!
1. Ismételd át!
A jelző egy olyan mondatrész, amely valakinek vagy valaminek a minőségét, mennyiségét vagy birtokosát fejezi ki.
Tanultunk ezekről:
3. Kattints IDE és oldd meg a dolgozatot! (holnap délig elérhető)
Ma nincs közös online óránk, de ha kérdésed van, keress Teams-en!
Hajrá!
Fussunk neki még egyszer!
Az eredményeket látva, és azt, hogy néhányan megpróbálták eladni az ötödik (mármajdnemhibátlandemégmindignem) kitöltésüket úgy, mint az elsőt, úgy döntöttem, ma újrajátsszuk ezt a dolgozat témát. ☺️
Előtte viszont ismételjünk, gyakoroljunk egy kicsit!
1. Ismételd át!
A jelző egy olyan mondatrész, amely valakinek vagy valaminek a minőségét, mennyiségét vagy birtokosát fejezi ki.
Tanultunk ezekről:
- minőség jelző (milyen?)
- mennyiség jelző (mennyi?)
- birtokos jelző (kinek a...? minek a...?)
- értelmező jelző
2. Játszd le a következő gyakorló játékokat!
3. Kattints IDE és oldd meg a dolgozatot! (holnap délig elérhető)
Ma nincs közös online óránk, de ha kérdésed van, keress Teams-en!
Hajrá!
Kata néni
Matematika Balázs bácsival - 2020.04.29.
Kedves Diákom!
Tegnap az egyenes arányossággal kezdtünk el foglalkozni, de akkor csak annyi feladatot kaptál, hogy nézd meg a mintafeladatot és értsd meg az összefüggéseket, szabályokat.
Ma kiderítjük, mennyire vagy képben az egyenes arányossággal kapcsolatban.
Ehhez készítettem egy Kahoot játékot.
Ha tetszik a játék, többször is lejátszhatod, de csak egyszer kötelező. 😉
Figyelj jól a kérdésekre, mert némelyik kicsit gonosz! 👿 😇
És az óra is ketyeg, ne fuss ki az időből! ⏰
Ha a telefonodra telepített kahoot alkalmazást használod, akkor a szükséges kód: 08192295
Jó játékot és kellemes hosszú hétvégét kívánok!
2020. április 29. Nyelvtan SzÉva nénivel
Hahó hetedikesem!
Az állítmányról már tanultál, nézd meg, mire emlékszel!
Az állítmány az a mondatrész, amellyel állítunk valamit. Ha felteszed azt a kérdést, hogy: Mit állítunk?, máris megtalálod, melyik szó a mondat állítmánya. Mondatelemzéskor két vonallal húzzuk alá az állítmányt, ágrajzban a jelölése Á.
Keresd meg ezekben a mondatokban az állítmányt, és jelöld aláhúzással! Írd le a füzetbe is!
János focizik. A testvérei is fociznak. Mindannyian ügyesek. Én is ügyes vagyok.
Ha jól elemezted a mondatokat, az állítmány mindhárom fajtájára találtál példát.
Ismételd át ezt is!
Találkozunk május 13-án 17 órakor a Teamsben!
Jó munkát!
Az állítmányról már tanultál, nézd meg, mire emlékszel!
Az állítmány az a mondatrész, amellyel állítunk valamit. Ha felteszed azt a kérdést, hogy: Mit állítunk?, máris megtalálod, melyik szó a mondat állítmánya. Mondatelemzéskor két vonallal húzzuk alá az állítmányt, ágrajzban a jelölése Á.
Keresd meg ezekben a mondatokban az állítmányt, és jelöld aláhúzással! Írd le a füzetbe is!
János focizik. A testvérei is fociznak. Mindannyian ügyesek. Én is ügyes vagyok.
Ha jól elemezted a mondatokat, az állítmány mindhárom fajtájára találtál példát.
Ismételd át ezt is!
- Ha az állítmány szófaja ige, akkor igei állítmányról beszélünk. János focizik. Mit állítunk? Focizik- ez a mondat állítmánya. A focizik szófaja ige (mit csinál?), tehát az állítmány igei állítmány.
- Ha az állítmány szófaja főnév, melléknév, számnév vagy névmás, azaz bármely névszó, akkor névszói állítmányról beszélünk. Mindannyian ügyesek. Mit állítunk? Ügyesek- ez a mondat állítmánya. Az ügyesek szófaja melléknév (milyenek?), tehát az állítmány névszói állítmány.
- Ha az állítmány egy névszó (főnév, melléknév, számnév, névmás) és egy segédige kapcsolata, akkor névszói-igei állítmányról beszélünk. Én is ügyes vagyok. Mit állítunk? Ügyes vagyok- ez a mondat állítmánya. Az ügyes szófaja melléknév (milyen?), a vagyok pedig segédige.
Oldd meg EZT a feladatot! Hibátlan megoldásra törekedj!
Jó munkát!
Irodalom
Kedves Gyerekek!
A mai órán átismételjük, amit Arany Jánosról tanultunk 6. osztályban.
Tk.90-94.o Arany János életútja Olvasd el!
Arany János élete power pointtal hanggal ITT. Hallgasd meg kétszer!!!!
Írd le a füzetbe a vázlatot!
Arany János
élete (1817-1882)
Arany János 1817. március 2-án
született, Nagyszalontán. Apja (Arany
György) kevés földdel és kis házzal bíró földmûves volt. Anyja Megyeri Sára A családban a nyolc gyerek
közül csupán kettõ maradt életben (János és Sára).
Iskoláit 1823 és 1833 között végezte Nagyszalontán (segédtanítói állás), majd ezt követõen Debrecenben. Ezután Kisújszálláson egy évig segédtanító
volt. Tanulmányait 1835 tavaszán fejezte be Debrecenben, de érettségivel nem
rendelkezett.
1836 februárjában színésznek állt. 1836 -1839 közt rektorhelyettes Szalontán. 1840
tavaszán másodjegyzõ lett. Ez
biztosította a családalapítás lehetõségét, 1840-ben meg is házasodott, feleségül vette Ercsey Júliannát. Két
gyermekük született: 1841-ben Juliska,
1844-ben László.
1845 júliusa végén hozzá fogott Az elveszett alkotmány címû vígeposz
megírásához. Ezzel megnyerte a Kisfaludy Társaság 25 aranyos pályadíját. Igazi
sikert, elismerést és Petõfi barátságát az 1846 nyarán írt Toldi hozta meg számára. 1847-ben ismét megnyerte a Kisfaludy
Társaság pályadíját.
1860-ban Pestre költözött, ahol
a Kisfaludy Társaság igazgatója lett.
1865-ben az MTA titkára lesz,
1870-ben fõtitkára. 1863-ban meghalt
Juliska, emiatt sokáig elhallgatott benne a költõ. Az 1877-es boldog nyarat a
Margit-szigeten töltötte. Ekkor írta titokban az Őszikék (kapcsos könyv)
verseit. 1879-ben befejezte a Toldi szerelmét. 1882. október 22-én halt meg.
Üdv: Anikó néni
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)