2020. április 29., szerda

Matematika 2020.04.29. (118.óra) - András bá

2020.04.29.                        118.óra
Fordított arányosság

 






























 

Testnevelés-Sportjátékok: röplabda

Kedves hetedikes!

Ma a nyitásokról fogtok tanulni.
Bemelegítéshez egy köredzéses videót küldök. Mindegyik feladatot egy percig hajtsátok végre!
Röplabda köredzés

Nyitás videó

Szilvi néni

Kémia (44. óra Elemmolekulák 3)

Kedves hetedikesek!

Ma 44. óra van. Elemmolekulák 3 (Gyakorlás)
A legfontosabb, ma, kedden 9-kor  várlak Benneteket a Teams-ban, hogy a molekulák szerkezetét elmagyarázzam nektek.

Akinél tegnap nem volt áram vagy lustasága miatt nem foglalkozott vele, ismét a 43. óra
43. óra Cím: Elemmolekulák 2  (Múlt óraiban Elemmolekulák 1)

Ma megint sokat kell írnod, a könyvben nincs benne, egy részét pedig már az első félévben is tanultuk. Remélem az oxigén ismerős lesz! Ismételjük át a múlt órán tanult hidrogént! Innen kezdve írd le, a kékkel írtak kerüljenek a füzetedbe, úgy, hogy tanulni is lehessen belőle!

Hidrogéngáz, hidrogénmolekula H2
     - színtelen, szagtalan gáz
     - levegőnél kisebb (a legkisebb) sűrűségű gáz
     - vízben nem oldódik
     - éghető, vízzé ég el      (H2 + O2 → H2O )
     - levegővel (oxigénnel) keveredve robban (DURRANÓGÁZ)
Előállítása: vízbontással
                   cinkre sósavat csepegtetünk
A hidrogéngáz hidrogénmolekulákból áll, 
amelyben két hidrogénatom kapcsolódik kovalens kötéssel.
A hidrogéngáz és hidrogénmolekula képlete is H2

Ismét nézd meg a videót!
Hidrogén előállítása, durranogázpróba:  https://www.youtube.com/watch?v=Gh_xv8oWwps

Következő elemünk a klór, a szagával mindenki találkozott az uszodában,
lehet, hogy a fürdőruháját is kifakította már.

A klór és a klórmolekula Cl2
    - sárgászöld, szúrós szagú gáz
    - levegőnél nagyobb sűrűségű
    - köhögésre ingerlő, MÉRGEZŐ gáz (I.világháború)
    - vízben oldódik, vizes oldata fertőtlenít (kórházak, uszodák)
    - színtelenítő, fehérítő hatású
Előállítása: kálium-permanganátra sósavat csepegtetünk.
A klórmolekulában 2  klóratom kapcsolódik kovalens kötéssel.
A klórgáz klórmolekulákból áll.
A klórgáz és a klórmolekula jele: Cl2

Nézz meg egy videót!
Klór előállítása, színtelenítő, fehérítő hatása:  https://www.youtube.com/watch?v=JHVWD9Vi16A

Az oxigént mindenki ismeri és egyfolytában találkozik vele!

Az oxigén és molekuláinak jele: O2
    - színtelen, szagtalan
    - levegőnél kicsit nagyobb sűrűségű gáz
    - nem ég, az égést táplálja
    - élethez nélkülözhetetlen
    - vízben rosszul oldódik (KELL, hogy oldódjon!!)
Előállítása: vízbontással
                    kálium-permanganát hevítésével
Az oxigéngáz oxigénmolekulákból áll, amelyekben két oxigénatom 
kapcsolódik össze kovalens kötéssel.
Az oxigéngáz és az oxigénmolekula jele: O2

Nézz meg egy videót, remélem mindenkinek ismerős a kísérlet!
Oxigén előállítása, kimutatása:   https://www.youtube.com/watch?v=UD4M2Xjt39Y

Az utolsó elemi gázunk, amely kétatomos molekulákból a nitrogén.

A nitrogéngáz, a nitrogénmolekula N2
    - színtelen, szagtalan gáz
    - a levegő 78%-a
    - az égést nem táplálja
    - közömbös, kis reakcióképességű gáz
    - vízben nem oldódik
Előállítása cseppfolyós levegőből.
A nitrogéngáz nitrogénmolekulákból áll, 
a nitrogénmolekulában két nitrogénatom kapcsolódik kovalens kötéssel.
A nitrogéngáz és a nitrogénmolekula jele: N2

Még egy videó a FOLYÉKONY nitrogénről (JÓ):
https://www.youtube.com/watch?v=xY7SwV1s-fE

Ennyit az elemmolekulákról.
Hf. tk. 83-85.oldal (ugyanaz a lecke)
Tanulni a füzet 42-43. órája, utolsó két óra

Elküldendő: 42-43. óra gyönyörűen megírt vázlata kb. 2 oldal, 2 jól látható fénykép
Határidő: április 29. szerda, 17 óra

GYAKORLÁS: A molekulák szerkezetét a tk. 86. oldal lap alján találod
A molekulák kialakulását én is elmagyarázom, de videón ismételten megnézheted!

Elemmolekulák keletkezése: https://www.youtube.com/watch?v=_k_QtXTDpH4

Hf. GYAKORLÁS: Mf. 58 / 17
                                 Mf. 60 / 8, 9, 10, 11, 12 (Ezeket NEM kell elküldeni!)


Nyelvtan - Kata néni 04.29.

Drágaságok...

Fussunk neki még egyszer!

Az eredményeket látva, és azt, hogy néhányan megpróbálták eladni az ötödik (mármajdnemhibátlandemégmindignem) kitöltésüket úgy, mint az elsőt, úgy döntöttem, ma újrajátsszuk ezt a dolgozat témát. ☺️

Előtte viszont ismételjünk, gyakoroljunk egy kicsit!

1. Ismételd át!
A jelző egy olyan mondatrész, amely valakinek vagy valaminek a minőségét, mennyiségét vagy birtokosát fejezi ki.
Tanultunk ezekről:

  • minőség jelző (milyen?)
  • mennyiség jelző (mennyi?)
  • birtokos jelző (kinek a...? minek a...?)
  • értelmező jelző
2. Játszd le a következő gyakorló játékokat!










3. Kattints IDE és oldd meg a dolgozatot! (holnap délig elérhető)


Ma nincs közös online óránk, de ha kérdésed van, keress Teams-en!

Hajrá!
Kata néni

Matematika Balázs bácsival - 2020.04.29.

Kedves Diákom!



Tegnap az egyenes arányossággal kezdtünk el foglalkozni, de akkor csak annyi feladatot kaptál, hogy nézd meg a mintafeladatot és értsd meg az összefüggéseket, szabályokat.

Ma kiderítjük, mennyire vagy képben az egyenes arányossággal kapcsolatban.

Ehhez készítettem egy Kahoot játékot.
Ha tetszik a játék, többször is lejátszhatod, de csak egyszer kötelező. 😉

Figyelj jól a kérdésekre, mert némelyik kicsit gonosz! 👿 😇
És az óra is ketyeg, ne fuss ki az időből! ⏰


Ha a telefonodra telepített kahoot alkalmazást használod, akkor a szükséges kód: 08192295

Jó játékot és kellemes hosszú hétvégét kívánok!

2020. április 29. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó hetedikesem!

Az állítmányról már tanultál, nézd meg, mire emlékszel!

Az állítmány az a mondatrész, amellyel állítunk valamit. Ha felteszed azt a kérdést, hogy: Mit állítunk?, máris megtalálod, melyik szó a mondat állítmánya. Mondatelemzéskor két vonallal húzzuk alá az állítmányt, ágrajzban a jelölése Á.

Keresd meg ezekben a mondatokban az állítmányt, és jelöld aláhúzással! Írd le a füzetbe is!

János focizik. A testvérei is fociznak. Mindannyian ügyesek. Én is ügyes vagyok. 

Ha jól elemezted a mondatokat, az állítmány mindhárom fajtájára találtál példát.
Ismételd át ezt is!

  • Ha az állítmány szófaja ige, akkor igei állítmányról beszélünk.                                             János focizik. Mit állítunk? Focizik- ez a mondat állítmánya. A focizik szófaja ige (mit     csinál?), tehát az állítmány igei állítmány.
  • Ha az állítmány szófaja főnév, melléknév, számnév vagy névmás, azaz bármely névszó, akkor névszói állítmányról beszélünk.                                                                                   Mindannyian ügyesek. Mit állítunk? Ügyesek- ez a mondat állítmánya. Az ügyesek szófaja   melléknév (milyenek?), tehát az állítmány névszói állítmány.
  • Ha az állítmány egy névszó (főnév, melléknév, számnév, névmás) és egy segédige kapcsolata, akkor névszói-igei állítmányról beszélünk.                                                                                 Én is ügyes vagyok. Mit állítunk? Ügyes vagyok- ez a mondat állítmánya. Az ügyes szófaja   melléknév (milyen?), a vagyok pedig segédige.
Oldd meg EZT a feladatot! Hibátlan megoldásra törekedj!

Találkozunk május 13-án 17 órakor a Teamsben!

Jó munkát!

Irodalom

 

Kedves Gyerekek!


A mai órán átismételjük, amit Arany Jánosról tanultunk 6. osztályban.

Tk.90-94.o Arany János életútja Olvasd el!







Arany János élete power pointtal hanggal ITT.     Hallgasd meg kétszer!!!!





Írd le a füzetbe a vázlatot!



Arany János élete (1817-1882)
Arany János 1817. március 2-án született, Nagyszalontán. Apja (Arany György) kevés földdel és kis házzal bíró földmûves volt. Anyja Megyeri Sára A családban a nyolc gyerek közül csupán kettõ maradt életben (János és Sára). 

Iskoláit 1823 és 1833 között végezte Nagyszalontán (segédtanítói állás), majd ezt követõen Debrecenben. Ezután Kisújszálláson egy évig segédtanító volt. Tanulmányait 1835 tavaszán fejezte be Debrecenben, de érettségivel nem rendelkezett.

1836 februárjában színésznek állt. 1836 -1839 közt rektorhelyettes Szalontán. 1840 tavaszán másodjegyzõ lett. Ez biztosította a családalapítás lehetõségét, 1840-ben meg is házasodott, feleségül vette Ercsey Júliannát. Két gyermekük született: 1841-ben Juliska, 1844-ben László

1845 júliusa végén hozzá fogott Az elveszett alkotmány címû vígeposz megírásához. Ezzel megnyerte a Kisfaludy Társaság 25 aranyos pályadíját. Igazi sikert, elismerést és Petõfi barátságát az 1846 nyarán írt Toldi hozta meg számára. 1847-ben ismét megnyerte a Kisfaludy Társaság pályadíját.
1860-ban Pestre költözött, ahol a Kisfaludy Társaság igazgatója lett. 1865-ben az MTA titkára lesz, 1870-ben fõtitkára. 1863-ban meghalt Juliska, emiatt sokáig elhallgatott benne a költõ. Az 1877-es boldog nyarat a Margit-szigeten töltötte. Ekkor írta titokban az Őszikék (kapcsos könyv) verseit. 1879-ben befejezte a Toldi szerelmét. 1882. október 22-én halt meg.

Üdv: Anikó néni