2020. március 25., szerda

Matematika 2020.03.25. (103.óra) - András bá

2020.03.25.                         103.óra
Dolgozat (Eltolás,tükrözések)
 Munkaidó: 9.00 - 10.30 - ig
Kérdezés: 10.00 - tól a Team - ben! 

 Ügyelj a megbetűzésekre! (A,B,C,A',B',C',stb)
1.) Szerkessz egy téglalapot és told el "v" vektorral!
    Adatok: a = 3cm, b = 4cm, 
                 "v" vektor (piros) iránya DK hossza 5 cm 
     


2.) Szerkessz egy háromszöget és tükrözd egy "t"
     tengelyre (piros)! 
     Adatok: a = 3cm, b = 4cm, c = 5cm.
  


3.) Szerkessz egy négyzetet és középpontosan tükrözd 
     egy külső "O" pontra!
     Adatok: a = 5cm
   


 4.) Írd a síkidomok sorszámát a megfelelő sorba! 
      Vigyázz, mert van amelyik két sorba is írható!
     Tengelyesen szimmetrikus:
     _____________________________________________
     Középpontosan szimmetrikus:
     _____________________________________________
    


Fizika 03.25.


Közlekedőedények

1.     Nézd meg a következő kísérletet!
A közlekedőedények és hajszálcsövek vizsgálata https://www.youtube.com/watch?v=nDec7UBF1GQ

2.     Nyisd meg a PowerPoint-os bemutatót (videót), amelyen a tananyagot találhatod, és a lényeget jegyzeteld ki a füzetedbe! A jegyzetelésben segít a tankönyv 85-86. oldala.


3.     Oldd meg a következő interaktív feladatot: https://learningapps.org/8622249

4.     Házi feladat: Tankönyv Gondolkozz és válaszolj kérdései a 86. oldalon. Válaszotokat a csorbalaszlo1962@gmail.com email címre várom a következő tanóra előtti nap este 8 óráig!

5.     Kutatómunka: Gondold végig, hogy hol használunk a mindennapi életben közlekedőedényeket. Kiselőadást (ppt-t) is készíthetsz erről az érdekes témáról, amelyet szintén elküldhetsz nekem az email-címemre a következő tanóra előtti este 8 óráig!


Testnevelés

Kedves hetedikes!

A mai órára szabaduló szobás játékot terveztem.
Remélem mindenkinek sikerül kijutnia!
Időméréshez használjatok órát!
Szabaduló szoba:
1 szoba: 10 fekvőtámasz, 10 hasprés, 10 törzsemelés
2 szoba: labdavezetés szlalomban jobb lábbal, bal lábbal, váltott lábbal, jobb talp, bal talp. (bólyának párna, wc papír, plüss,...)(Ha nincs otthon labdád, egy pár zokni összefogva is megteszi.)
3 szoba: Hanyatt fekvés, lábemelés 90 fokig, hasprés végzése közben karral próbáljuk elérni a bokát, de maximum hát közepéig emelkedjünk 20x
4 udvar:labda levegőben tartása, legalább 15 érintés/ütés (Labda lehet zokni, lufi, plüss, wc papír..)

A szobák feladataira szabott idő: 1perc 30 másodperc. Ha sikerül adott időn belül teljesíteni a feladatot, akkor léphetsz a következő szobába, ha nem sikerül, akkor ismételni kell. Az udvaron történő feladat nem időre megy, ha leesik a labda, újra kell kezdeni.

Nyelvtan - Kata néni

Kedves hetedikeseim, nem győzök álmélkodni, hogy milyen ügyesek vagytok!

A hétfői quizizz feladatokon nagyon jól teljesítettetek. Átlagoltam a két játékban elért eredményeiteket.
Ötöst kap: Zsolti
Két plusz pontot kap: Erik, Viktor, Dia, R. Laci, Vivi
Egy plusz pont a jutalma: Gréti, G, Betti, Vencel, Dorka, Krisztián, Ákos, Eszti



Az öt mondatrész közül néggyel már megismerkedtünk: alany, állítmány, tárgy, határozó.
Van még egy mondatrész, amit már többször említettem én is, és Lacika is az eddigi órákon. ☺️

Írd fel a füzetbe: 
A jelző

A jelző olyan mondatrész, amely valakinek vagy valaminek a minőségét (tulajdonságát), 
mennyiségét, vagy birtokosát fejezi ki.

A jelzőknek több fajtája van (mi ezekkel fogunk megismerkedni közülük):
  • minőségjelző
  • mennyiségjelző
  • birtokos jelző
  • kijelölő jelző

Jelölésük a mondatban:


 Jelölésük az ágrajzban:  Jmi , Jme , Jb , Jkij


Lássunk néhány példát! (Csak a kékkel szedetteket írd le!)
  • minőségjelző: szép lány, új cipő, könnyű feladat, stb.
Mit állítok? megállt
Ki állt meg? Laci
Hol állt meg? Ferrari mellett
Milyen Ferrari mellett? gyönyörű 
  • mennyiségjelző: sok autó, néhány virág, öt gyerek, stb.
Mit állítok? kellene
Mi kellene még? 
Hová kellene? a főzelékbe
Mennyi só kellene? csipetnyi
  • birtokos jelző: Brigi haja, az iskola fala, az én számítógépem
Mit állítok? kék
Mi kék? szobája
Kinek a szobája kék? Petié
  • kijelölő jelző: ez a könyv, azt a lányt
Mit állítok? olvastam
Ki olvasta? én
Mit olvastam? könyvet
Melyik könyvet? azt


No, érthető? ☺️
Lássuk! 

1. feladat: Elemezd a füzetedbe az alábbi két mondatot!

Fanni kék ruhája tetszik nekem.

Nagymama borsólevesét sem eszem meg.

2. feladat: Gyűjts minőséghatározós szószerkezeteket (pl. vonalas füzet, szép lány, stb.) és írj le legalább hármat ide a bejegyzés alá kommentben! ☺️

Jó munkát!
Kata néni

Matematika Balázs bácsival - 2020.03.25.

Kedves Diákom!

Most már tényleg ott van, de komolyan. 😀

Ma a függvények értelmezési tartományával (ÉT) és értékkészletével (ÉK) foglalkozunk.
De mi is az a függvény?

Függvénynek nevezzük azt az egyértelmű hozzárendelést, amely az alaphalmaz minden eleméhez hozzárendeli a képhalmaz-egy-egy elemét.
Az alaphalmazt a függvény értelmezési tartományának nevezzük.
Az elemek képét függvényértéknek, a függvényértékek halmazát pedig a függvény értékkészletének nevezzük.

A függvényeket kisbetűvel jelöljük, tehát pl. függvény, vagy g függvény, vagy h függvény.

Nézzünk 2 példát!

Határozzuk meg a függvények értelmezési tartományát és értékkészletét!
  1.  Az f függvény rendelje hozzá a csoport lánytanulóihoz azt a számot, ahányadik helyen vannak a csoportnévsorban.

    ÉT={a csoportban lévő lányok} vagy ÉT={Ivett, Molli, Viola, Petra, Vivi, Betti}
    ugyanis hozzájuk rendel a függvény elemeket.

    ÉK={3; 5; 9; 10; 14; 15} ugyanis ezeket a számokat rendeli hozzájuk a függvény.
  2. g függvény rendelje hozzá minden egyjegyű természetes számhoz a háromszorosát!

    ÉT={egyjegyű természetes számok} vagy ÉT={0; 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9}ugyanis ezekhez a számokhoz rendel a függvény elemeket.

    ÉK={0; 3; 6; 9; 12; 15; 18; 21; 24; 27} ugyanis ezeket a hozzárendelt "háromszorosok".

Feladat:
Add meg az alábbi függvények értelmezési tartományát és értékkészletét!
  1. Az f függvény rendelje hozzá Magyarország négy legmagasabb hegycsúcsához a tengerszint feletti magasságát!
  2. g függvény rendelje hozzá az egyjegyű pozitív számokhoz a négyzetüknél 5-tel nagyobb számot!
  3. h függvény rendelje hozzá az 1-nél nagyobb, de 10-nél nem nagyobb számokhoz a kétszeresüket!
Jó munkát kívánok!

Ne felejtsd el felírni a nevedet a címdobozba és a kapcsos zárójelek közé a megoldásaidat!

A megoldásokat az utolsó dián találod. Majd... 😋

2020. március 25. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó hetedikesem!

Folytasd a jelzők gyakorlását!

Oldd meg a következő feladatokat! Mindegyik feladatot addig javítsd, amíg hibátlan nem lesz!

1. EZT
       (segítség: alany-állítmányi szószerkezet:  Zsolti okos
                        jelzős szószerkezet: okos Zsolt )

2. MEG EZT

3. MEG EZT IS

4. MEG MÉG EZT IS

5. NA, MÉG EZT IS


Egy hét múlva, április 1-jén szerdán a mondatrészekből tesztet írunk. Nézd át a tankönyvet (Tk.: 104-105. oldal) és  a füzetbe leírtakat!

Gyakorolj a netes feladatokkal is!


Március 30-án 17 órakor a Microsoft Teams-ben legyél elérhető!


Jó munkát!

Nyelvtan_Anikó néni


Kedves Gyerekek!


Remélem boldogultatok az ok és célhatározó elsajátításával. Szerintem, ha végig nézted a videót, akkor megérthetted mi a különbség a kettő között.
A lényeg az, hogy az ok határozónál valamilyen előzményre kell gondolni, a cél határozónál meg a cselekvésnek következménye van. Így tudsz különbséget tenni a két határozó között.

Ha valaki nem nézte meg vagy esetleg újra szeretné nézni az okatató videót, akkor az megteheti ITT
( https://www.youtube.com/watch?v=lmj8nVRhmbI)

1. feladat

Mf. 53.o/26.
Elemezd le a négy mondatot és készíts ágrajzot hozzájuk!



2. feladat

Mf. 53.o/27.
Látsz két ágrajzot, ahhoz találj ki mondatokat! De vigyázz, mert nem tartalmazhat több szót, mint amennyi az ágrajzban van!!!

3. feladat

 Mf.53.o./28.


Segítség a feladathoz:

Az ok megelőzi vagy követi a cselekvést?
Sikerült! A mai feleletemre megkaptam az
ötöst!
Miért kaptál ma ötöst? – Mert tegnap megtanultad
a leckét.
Tehát az ötös megszerzését megelőző ok az,
hogy rendesen felkészültél.


A cél megelőzi vagy követi a cselekvést?
Elemezzünk egy irodalmi példát Vörösmarty Mihálytól!
A vadász ... legottan, minden mást feledve,
Ő a lányért, lány a pillangóért,
Verseneznek...
A vadász a később beérendő lányért, a lány a számára annyira csábító pillangóért fut, versenyez. A lány és a pillangó tehát a cselekvés (a futás) után elérendő cél.


Március 30-án 11 órakor legyen mindenki bejelentkezve a teams.microsoft csoportba! Élő órát tartunk.

Jó munkát!

 







Irodalom


Kedves Gyerekek!


A mai órán élő online órát tartunk a teams.microsoft.com oldalra jelentkezzetek be 11 órakor.  


Az óra témája: szóbeli felelet, memoriter: Petőfi Sándor Szeptember végén című verséből.

(Aki még nem mondta el, az mondja, de bejelentkezni mindenkinek kötelező!!!)


Várlak benneteket!


Üdv: Anikó néni

kémia (III. 25, szerda)

Kedves hetedikesek!

Az ások mélyen hallgatnak, tehát mindent értenek, amit tanulunk.
A bések közül már néhányan rájöttek, hogy nem is lehet ezt a kémiát csakúgy könyvből megérteni!

Milyen jó is lenne, ha volna tanítás!? 😊😫

Szóval olyan dolgokat tanulunk, amit nem egyszerű megérteni. Ha meg nem érted, nem tudod a feladatokat sem megoldani.

Jelölök ki feladatokat a munkafüzetben, azokat próbáld megoldani. A megoldást fényképen majd meg tudod nézni a következő órán!

Most a füzetedbe írd fel az óraszámot: 39. óra Cím: A periódusos rendszer (Gyakorlás)

1. Másold ki a könyv 77. oldalán levő összefoglalásból az V. A periódusos rendszer és a VI. A periódusos rendszer és az atomszerkezet összefüggései című oszlopot.

Ha ezeket tudod, igyekszel az itt leírtakat alkalmazni, akkor sikerülhet egy-két feladatot megoldanod.

2. feladat Mf. 48 oldal 8.9. feladat. A táblázatok kitöltése a leírtak alapján és a periódusos rendszert használva.

3. Egy kis játék az interneten! Próbáld ki!
Az atom szerkezete kvíz https://learningapps.org/4559776
Egy kicsit nehezebb:
Atom keresése a periódusos rendszerben: https://learningapps.org/2639153

Ha véleményed vagy problémád van írj a blogon a megjegyzés rovatba!