2020. március 25., szerda

Nyelvtan - Kata néni

Kedves hetedikeseim, nem győzök álmélkodni, hogy milyen ügyesek vagytok!

A hétfői quizizz feladatokon nagyon jól teljesítettetek. Átlagoltam a két játékban elért eredményeiteket.
Ötöst kap: Zsolti
Két plusz pontot kap: Erik, Viktor, Dia, R. Laci, Vivi
Egy plusz pont a jutalma: Gréti, G, Betti, Vencel, Dorka, Krisztián, Ákos, Eszti



Az öt mondatrész közül néggyel már megismerkedtünk: alany, állítmány, tárgy, határozó.
Van még egy mondatrész, amit már többször említettem én is, és Lacika is az eddigi órákon. ☺️

Írd fel a füzetbe: 
A jelző

A jelző olyan mondatrész, amely valakinek vagy valaminek a minőségét (tulajdonságát), 
mennyiségét, vagy birtokosát fejezi ki.

A jelzőknek több fajtája van (mi ezekkel fogunk megismerkedni közülük):
  • minőségjelző
  • mennyiségjelző
  • birtokos jelző
  • kijelölő jelző

Jelölésük a mondatban:


 Jelölésük az ágrajzban:  Jmi , Jme , Jb , Jkij


Lássunk néhány példát! (Csak a kékkel szedetteket írd le!)
  • minőségjelző: szép lány, új cipő, könnyű feladat, stb.
Mit állítok? megállt
Ki állt meg? Laci
Hol állt meg? Ferrari mellett
Milyen Ferrari mellett? gyönyörű 
  • mennyiségjelző: sok autó, néhány virág, öt gyerek, stb.
Mit állítok? kellene
Mi kellene még? 
Hová kellene? a főzelékbe
Mennyi só kellene? csipetnyi
  • birtokos jelző: Brigi haja, az iskola fala, az én számítógépem
Mit állítok? kék
Mi kék? szobája
Kinek a szobája kék? Petié
  • kijelölő jelző: ez a könyv, azt a lányt
Mit állítok? olvastam
Ki olvasta? én
Mit olvastam? könyvet
Melyik könyvet? azt


No, érthető? ☺️
Lássuk! 

1. feladat: Elemezd a füzetedbe az alábbi két mondatot!

Fanni kék ruhája tetszik nekem.

Nagymama borsólevesét sem eszem meg.

2. feladat: Gyűjts minőséghatározós szószerkezeteket (pl. vonalas füzet, szép lány, stb.) és írj le legalább hármat ide a bejegyzés alá kommentben! ☺️

Jó munkát!
Kata néni

10 megjegyzés:

  1. Tamás kék inge tetszik,Larának csillogós táskája van, én nekem van egy tollam

    VálaszTörlés
  2. Virágos kert,esős idő,napsütéses nap,helyes fiú

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gajdán betti vagyok cscsak nem tudo. Hogy kell oda irni i a nevem!

      Törlés
    2. Nagyon ügyes példákat gyűjtöttél, Betti! :)

      Törlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  4. Berecz Zsolt: okos diák, türelmes szülő, szófogadó kutya

    VálaszTörlés
  5. zolinak tetszik a süti.

    pistinek rózsaszin a táskája!

    katanéni csak jó feladatokat ad.

    VálaszTörlés