2020. május 13., szerda

Matematika 2020.05.13. (125.óra) - András bá

2020.05.13.                        125.óra
 A háromszög szerkesztése
(Tk.:198 - 200.o.)

1.) Ismétlés: Háromszög
        a) definíció  
          
        b) csoportosítása
               - szögei szerint: 
                                  - derékszög
                                  - hegyesszög
                                  - tompaszög
               - oldalai szerint: 
                                  - általános
                                  - egyenlő szárú
                                  - egyenlő oldalú (szabályos)

        c) tételek: 
                - oldalai közti kapcsolat (egyenlőtlenség)
                - szögei közti kapcsolat:
                             - 𝛂' = 𝛃 + 𝛄
                             - 𝛂 + 𝛃 + 𝛄 = 180⁰
                             - 𝛂' + 𝛃' + 𝛄' = 360⁰
                - oldalai és szögei közti kapcsolat:
                             - egyenlő oldalakkal szemben egyenlő
                               szögek vannak
                             - hosszabbik oldallal szemben nagyobb
                               szög van 

2.) Gyakorlás
     feladat 1
     feladat 2
     feladat 6  feladat 7

3.) Szerkesztések(Mozaikból!)

    a) Két oldal és a közbezárt szög  video



    b) Három oldala  video



    c) Egy oldal és a rajta fekvő két szög  video



    d) Két oldal és a nagyobbikkal szemközti szög  video


((Hf.:Tk.:200.o.20.f. a),b),c),d) mindegyikéből egyet!!!))
            A négy szerkesztést töltsd fel!



 



Testnevelés-képességfejlesztés

Sziasztok!

Ma hasonló erősítős játékkal készültem nektek, mint tegnap. Szükséged lesz hozzá egy dobókockára.



A gyakorlatokat 1 percen keresztül végezd, minél hatékonyabban! A dobókockával dobj 10x!

Jó mozgást!
Szilvi néni

Nyelvtan - Kata n. 05.13.


Kedvesek,

ma nem lesz online óra. A fogalmazásokért azonban beírtam a jegyeket, nagyon ügyes munkákat kaptam.

A mondatrészekről, szószerkezetekről tanultakat ismételtük át legutóbb.
Most ismét kapsz egy kis szövegalkotással kapcsolatos feladatot. 
Gondolom mindenkit felvillanyoz a gondolat.



A szövegek mondatokból állnak. Egy-egy szövegfajtát más-más mondatok jellemeznek. 
Ma kaptok egy témát, amiről háromféleképpen kell írnotok (röviden).

Írj három hárommondatos szöveget a divatról!

a) Dicsérd!

b) Bíráld!

c) Légy ironikus!

Megoldásod IDE KATTINTVA írd le és küldd el!

Ha kérdésed van, keress!

Kata n.


Matematika Balázs bácsival - 2020.05.13.

Kedves Diákom!

A tegnapi feladatokat részletesen megbeszéljük a mai online órán. Ha arról lemaradtál, az eredmények az alábbiak.

  1. Ha 80 km/h-val haladva 120 km-re van a főváros, akkor 90 km/h-val haladva milyen messze van?
    Nem arányossági feladat, a sebességtől függetlenül a főváros 120 km-re van. 😉
  2. Ha fél kg eper 0,8 €, akkor 3 kg eper hány €?
    Egyenes arányosság. 3 kg eper ára 4,8 €.
  3. Ha 80 km/h-val 1,5 órányira van a főváros, akkor 90 km/h-val haladva mennyi idő alatt érnénk oda van?
    Fordított arányosság.  4/3 óra, azaz 1 óra 20 perc az út hossza 90 km/h-val haladva.

Ma elértünk az arányossági feladatok végére, amit számonkéréssel zárunk.
A feladatokat érdemes füzetben megoldanod, számolj a válaszadás előtt, ne tippelgess!



Jó munkát kívánok!

A korábbi beadandó feladatok mától kezdve nem működnek, az űrlapok már nem fogadnak válaszokat. Gratulálok az eddig elért eredményekhez!

Kémia (Molekulák összefoglalása)

Kedves kis Kémikusok!

Ellenőrizzük le a házi feladatot! Mf. 63 / 13, 14, 15


Miután megismerkedtünk a molekulákkal, következnek a tudnivalók.

 Ismétlő kérdések, amelyekre mindig tudni kell(ene) a választ.
a) Hol vannak a periódusos rendszerben a stabil elektronszerkezetű atomok? Mi az elemek neve?
    Hány vegyérték elektronjuk van?
b) Mit nevezünk kémiai kötéseknek?
    Miért létesítenek kémiai kötéseket az atomok?
c) Milyen fajta kémiai kötésekről tanulunk?
d) Mit nevezünk kovalens kötésnek?
e) Mit nevezünk molekulának?
f) Miért semleges töltésűek a molekulák?
g) Mitől függ, hogy az elemmolekulákban hányszoros kovalens kötés jön létre?
h) Sorold fel a tanult elemmolekulák nevét és jelét!
i) Sorold fel a hidrogén más elemekkel alkotott vegyületeit! Írd le a jelüket!
j) Mi a szén égésekor keletkező vegyület neve? Mi a jele?
k) Mi az alapvető különbség az elemmolekulák és a vegyületmolekulák között?

A molekulák összefoglalását látod a fotón! Ez kerül bele a füzetedbe vázlatként.
Ez az 5. vázlat, amit el kell küldened, utána a vázlatokra megkapod az "órai munka" jegyedet!

Hf. Ismételni! tk. 83-91. oldalait átnézni, legalább a képeket, táblázatokat
      Ismételni Füzet Elemmolekulák 1,2,3; Vegyületmolekulák 1,2,3
      Írni Mf. 64 / 3, 4; 65 / 8 feladat Következő órán ellenőrizzük, dolgozatírás előtt.
      Elküldeni a vázlatot!  Határidő május 13. 16 óra (garaiedit62@gmail.com)

Következő órán dolgozatot írunk! Anyaga a Hf.-ben felsoroltak és Mf 63 / 16; Mf 58 / 17 (ezeket már megcsináltuk)

Várlak Benneteket a Team-en, május 13-án, szerdán 11-kor!

Irodalom

Kedves Gyerekek!


A mai órán Arany János balladáival fogunk megismerkedni.

1. feladat


Hallgasd meg ezt a rövid összefoglalót Arany balladáiról ITT

2. feladat


Hallgasd meg Arany János: Ágnes asszony című balladáját ITT

3. feladat


Vázlat a füzetbe!!!!

Arany János balladái

A ballada a kisepikai műnembe tartozik. A ballada magán hordozza a líra, a dráma és az epika műnemeinek jegyeit.
Első balladáit 1853-tól kezdte írni Nagykőrösön, ezek az úgynevezett „nagykőrösi balladák”. Ekkorra az országban kibontakozott a passzív ellenállás a császári hatalommal szemben. Témáját rendszerint a történelem nehéz korszakaiból merítette, s ezzel is a nemzet ügyét kívánta szolgálni.Történelmi balladái ugyanis nagyrészt allegorikus jelentésűek. Arany nagykőrösi balladáit különböző szempontok szerint csoportosíthatjuk:
  • Szerkezete szerint:
    • egyszólamú, lineáris (Ágnes asszony)
    • többszólamú, párhuzamos (Szondi két apródja)
  • Témája szerint:
    • történelmi balladák: tárgyukat főleg a 14-15. századból, az Anjouk, a Hunyadiak korából és a török korból merítette (Mátyás anyja, Szondi két apródja)
    • népéleti balladák (Ágnes asszony, Tengeri-hántás)
    • lélektani balladák: az általában tragikus végkicsengésű balladák középpontjában a lelkiállapot változásai állnak, az emberi lélek mélységeit járja be (Tetemre hívás, Ágnes asszony)
Jó munkát!


Üdv: Anikó

Nyelvtan-Anikó néni

Kedves Gyerekek!


A mai órán online óra lesz, 10 kor várlak benneteket a teamsban.

Téma: A jelzők, a jelzős szerkezetek

Mf. 62.o/1.,2.
Mf.63.o/4.

Várlak benneteket!

Üdv: Anikó néni

2020. május 13. Nyelvtan SzÉva nénivel

Hahó hetedikesem!

👀Figyelj, mert fontos dolgokat mondok el neked!

A tananyag ismétlése során kétszer lesz lehetőséged megállni, és kipróbálni, mit tudsz. Ma van az első megállás. Ne izgulj, nem olyan feladatokat kapsz, amelyeket ne tudnál megoldani... tényleg nem!

Mindkettő egy-egy szabadulószoba lesz. Minden szabadulószobában a jó megoldásokért betűket kapsz. Ezekből a betűkből értelmes szót kell kiraknodezt kell majd a végén beleírnod a tesztbe. Pontosan úgy, ahogy a múltkori próbatesztben csináltad.

Két szabadulószoba, két szó. Ezekből a legeslegvégén majd egy értelmes mondatot kell kiraknod és elküldened nekem. Nem most!!! Majd az utolsó szoba után. 

Mindenről időben szólok neked. Most csak azért mondtam el a játék menetét, hogy nehogy elfelejtsd a szavakat gyűjteni, mert akkor a végén bajban leszel.

Minden világos? Akkor kezdheted!

Az első szabadulószobát ITT  éred el.

Jó munkát!

Fizika 05.13.

A testek úszása, lebegése és elmerülése

A világ legnagyobb konténerszállító hajója Európa és Ázsia között közlekedik. Gigantikus méretei miatt Európában csak néhány kikötő képes fogadni. darab konténert bír el, szemben egy tehervonattal, amelyik darab szállítására alkalmas.
Mivel magyarázható, hogy egy ilyen óriási tömegű hajó úszik a vízen, és nem süllyed el, ellentétben egy pici kulccsal, amit véletlenül a vízbe ejtünk?
 Kísérletez!! :)
Töltsünk meg egy üvegkádat vízzel, és tegyünk bele kavicsot, üveggolyót, rézből készült kulcsot, gyurmagolyót, hungarocelldarabot, dobókockát, vasszöget, gyertyát, parafa dugót, hurkapálcát, eldobható műanyag villát!
Figyeljük meg, hogy mi történik az egyes tárgyakkal!

Tapasztalat:
A vízbe tett tárgyak közül némelyik elmerül, mások pedig úsznak a víz tetején.
A következő táblázatba kigyűjtöttük a vízbe tett tárgyak anyagának sűrűségét aszerint csoportosítva, hogy úsznak vagy elmerülnek.
Milyen összefüggést vehetünk észre?
Azt láthatjuk, hogy azok a tárgyak úsznak a vízen, amelyeknek a sűrűsége kisebb a víz sűrűségénél, és azok a tárgyak merültek el, amelyeknek a sűrűsége nagyobb a vízénél.

Próbálj ki egy 2. kísérletet is!



Egy pohárba töltsünk olajat, és tegyünk bele néhány tárgyat: parafa dugót, gyertyát, vasszöget!
Nézzük meg, ezek a tárgyak az olajban hol helyezkednek el!
Tapasztalat:
Azt látjuk, hogy a vasszög elmerült, a parafa dugó úszik, a gyertya azonban nem süllyedt le az olaj aljára, de nem is úszik a folyadék tetején, hanem teljes terjedelmével az olajban van, és lebeg.
Vizsgáljuk meg ezeknek az anyagoknak a sűrűségét!
Ezek szerint a gyertya azért lebeg az olajban, mert ugyanakkora a sűrűsége.




Az óriás szállítóhajók tömege tonnánál is több lehet. Vasból épülnek, és hatalmas terhet szállítanak. Hogy lehet a szállítóhajók sűrűsége a tengervízénél kisebb, hogy úszni tudnak?

3. kísérlet

Alufóliából hajtogassunk egy hajót, és egy tömör alumíniumhengerrel együtt tegyük mindkettőt a vízbe! Mit látunk?
Tapasztalat:
Az alumíniumból készült hajónk úszik, a tömör alumíniumdarab elmerül. Ezután fogjuk az alumínium kishajónkat és gyűrjük össze kézzel olyan picire, amilyenre csak tudjuk! Igyekezzünk minden levegőt kiszorítani belőle! Majd tegyük a vízbe megint!
Mit látunk?
Még mindig úszik az alumíniumgombóc, noha mélyebbre merül az alja, mint hajó állapotában.
Minden igyekezetünk ellenére az összegyűrt hajóban maradt levegő. Ha nem is sok, de annyi biztosan, hogy a gombóc átlagsűrűsége mégiscsak kisebb lett, mint a vízé. A hajók esetében ugyanennek a feltételnek kell megfelelni, vagyis az átlagsűrűségüknek kell a víz sűrűségénél kisebbnek lenni.

Hogyan tudnak a halak, a tengeralattjárók emelkedni és süllyedni a vízben?
Egy nyugalomban lévő, lebegő testre a lefelé mutató gravitációs erő és a felfelé irányuló felhajtóerő hat. Ha ez a két erő azonos nagyságú, a test nem mozdul el se felfelé, se lefelé.
Ahhoz, hogy függőleges irányba elmozduljon, meg kell változnia valamelyik erőnek.



A halak a rugalmas falú úszóhólyag gáztartalmának változtatásával képesek testük térfogatát módosítani. Ha növekszik a térfogatuk, a víz felhajtóereje is nő, ellentétes változásnál csökken, ami lehetővé teszi, hogy emelkedhessenek, süllyedhessenek.



A tengeralattjárók a ballaszttartályuk vízzel való feltöltésével érik el, hogy megnövekedjen a rájuk ható gravitációs erő, és ettől süllyedni fognak. Emelkedésnél levegővel helyettesítik a ballaszttartályok vizét.
Meddig emelkedhetnek a hőlégballonok és a héliumos lufik? A hőlégballonok emelkedését is a felhajtóerő biztosítja. A ballon levegőjét felmelegítik, amely ettől kitágul, így a sűrűsége csökken. Ahogy a víz alá nyomott gyertya elindul felfelé, mert sűrűsége kisebb a vízénél, úgy fog a hőlégballon is felfelé igyekezni.

Nézz utána, milyen magasságig emelkedett fel az ember egy hőlégballonnal!
A hőlégballonnál magasabbra lehet jutni, ha meleg levegő helyett a ballont héliummal töltik meg. A hélium sűrűsége a levegő sűrűségének kb. a hetede. Az eddigi legnagyobb magasság 41 km volt, ahová egy ember feljutott egy héliummal töltött ballon segítségével. Innen szabadeséssel, majd ejtőernyővel érkezett a földre.
A születésnapi, ballagási lufik emelkedési magasságát befolyásolja, hogy a lufi anyaga mennyire képes elviselni az egyre csökkenő hőmérsékletet, és a benne, illetve körülötte lévő nyomás közti egyre nagyobb különbséget.
Házi feladat:(csorbalaszlo1962@gmail.com)
  1. Az Exxon Valdez olajszállító tankhajó Alaszka déli partjainál, -ben bekövetkezett balesete miatt, több millió gallon nyersolaj került a tengerbe, mely minden idők egyik legnagyobb környezeti katasztrófáját okozta. Miért baj, ha olaj ömlik a tengerbe?
  2. Miért süllyed el egy hajó, ha léket kap?
  3. A fürdőző kisgyerekek karjára felfújt, műanyag tömlőt tesznek. Hogyan akadályozza meg a karúszó a kicsik elmerülését a vízben?
  1.  Interaktív feladat: https://learningapps.org/9242621 
Teams óra 05.13. 09:00