2021. május 6., csütörtök

Testnevelés-Atlétika, ugrások

 Sziasztok!

Ma az atlétikai ugrószámokról lesz szó.

Távolugrás:

Célja, hogy nekifutásból elrugaszkodva a lehető legtávolabb ugorjon a távolugró. Az elugrás helyét fából, vagy más merev anyagból készült fehér gerendával kell jelölni. 


Távolugrás technikája:

  1. Nekifutás/ lendületszerzés
  2. Elugrás
  3. Légmunka
  4. Talajfogás
Távolugrás guggoló technikával
  • Nekifutás fokozatosan gyorsuló, lendületes
  • A kitámasztást először sarkon, majd átgördülve, teljes talppal kell végrehajtani.
  • A kitámasztó láb térdben enyhén hajoljon be.
  • Lendítés mindkét kézzel és lendítőlábbal, majd erőteljes elugrás.
  • Légmunka megkezdésekor az ugró mindkét lábát és karját lendítse előre, és így guggoló helyzetben repüljön.
  • Talajraérkezéskor a sarkaknak egy vonalban, a testnek guggoló helyzetben, a karoknak előre nyújtva kell lenni.

Távolugrás lépő technikával:
Repülés közben az ugró végig megtartja a az elugrás helyzetét, csupán közvetlenül a talajfogás előtt hozza előre az elugrólábát, és a két lábát együtt nyújtja előre a homok felé.


Magasugrás:
A magasugrónak két álvány között elhelyezett léc felett kell átugrania anélkül, hogy a lécet leverné.
Az ugrólécet többféleképpen lehet átugrani pl.: ollózótechnikával, flopp technikával.
Minden magasságot háromszor próbálhatja a versenyző.


ollózó technika


flopp technika

Találkozunk 12 órakor a Teamsben!

Szilvi néni

Rajz Réka nénivel: Megbeszélés

   Kedves Gyerekek! 


Ma Mindenkit várok Teamsen 9:00-kor! 

Megbeszéljük, hogy ki az, aki még mindig tartozik nekem rajzzal és, hogy jövőhétre mit kell hoznotok. 

Amit hoznod kell május 13-án rajzórára: 

- Az online oktatás alatt készített munkáid! 
- Rajzfelszerelés! 🎨



Legyen szép napotok! 

Réka néni ✨

Kémia A keményítő, a cellulóz 05.06

 A tankönyvben alig esik róluk szó. Ezért órán.....

A POLISZACHARIDOK (keményítő, cellulóz)

A keményítő és a cellulóz a poliszacharidok legismertebb képviselői. poliszacharidok olyan összetett szénhidrátok, amelyek molekulái több száz vagy akár több ezer kisebb szénhidrát-molekulákból tevődnek össze.

A keményítő

A keményítő molekulaképlete: (C6H10O5)n, ahol n értéke néhány száz.

A keményítőmolekula több száz szőlőcukor molekula összekapcsolódásával jön létre, szemcsés szerkezetű.


A keményítő csak kolloid oldatot képez a vízben, nem oldódik fel.

A keményítőt legegyszerűbben jóddal lehet kimutatni.  A sárgásbarna jódoldat a keményítő hatására kék színű lesz.

A keményítő a növények szénhidrátraktára, a magvakban fordul elő.
Sok keményítőt tartalmaz a burgonya, a kukorica, bab és a búza, a rozs, a rizs, a zab is. 



A burgonyából nyert szőlőcukor krumplicukor néven ismert. Nagy keményítőtartalma miatt a burgonyából kiindulva alkoholt is gyártanak. Számos égetett szeszes ital (vodka, whisky) készül különböző növényi keményítőből (burgonyából, búzából, rozsból).

Táplálék

Keményítő

Liszt

61,8%

Fehér kenyér

46,7%

Rizs

73,8%

Kukoricaliszt

92,0%

Burgonya (főtt)

16,7%

Répa

0,2%

Banán

2,3%

 

A cellulóz

cellulóz a Földön előforduló leggyakoribb szerves anyag, a cellulóz (a növények vázanyaga) és a kitin (rovarok vázalkotója) és a sejtfalak is.

Molekulaképlete is (C6H10O5)n hasonló a keményítőéhez, de a cellulóz esetén az n értéke több ezer.

A cellulózmolekulának nemcsak a molekulatömege, hanem a molekulaszerkezete is különbözik a keményítőmolekuláétól, a cellulóz molekulák rostokat, szálakat hoznak létre.


A tiszta cellulóz fehér színű, szilárd anyag.

Vízben, híg savakban és lúgokban, valamint szerves oldószerekben oldhatatlan.

 

Cellulóz

Gyapot

95%

Nyárfa

53%

Szalma

50%

Levél

10–20%


A cellulóz felhasználása:

Pamutvászon, lenvászon, kendervászon készítése, amelyeket a textilipar használ fel
A sok cellulózt tartalmazó fákat papírgyártásra, bútorgyártásra használják.
Cellulózból készítenek műszálakat és műanyagokat (celofánt) is.
A cellulóz házak hőszigetelésére is használható.



(Hogy mennyire tartós a cellulóz, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a régészek több ezer éves textilmaradványokat, papírokat (papiruszt) és fatárgyakat találtak.)

A vázlat BEKÜLDENDŐ! garaiedit62@gmail.com


Angol-Anikó néni

 

Dear Students!

Today lesson is on Teams at 11 o'clock.

Best wishes!

Anikó néni

2021.05.06. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Deutschstunde um 11 Uhr!

Témánk: Frau und Herr Weigel erzählen

- Tk. 86. oldal 3. 4.

- Mf. 68. oldal 1. 

Bis später!

Angol Dóri nénivel - 2021.05.06.

Dear Students,

No online lesson today, but don't worry, you won't get bored!

A mai órára két érdekes feladatot hoztam neked! Az első feladat a személyiségekkel foglalkozik (personality), a második feladat pedig a képzelettel és a kreativitással kapcsolatos (imagination & creativity).

Have fun! 

1) Describe personality and character

Watch this video about three people (Stan, Steve, Vivica) talking about themselves. 

- A mai első feladatod: nézd meg ezt a videót három emberről, akik magukról beszélnek!
- Írd le a füzetedbe a nevüket egymás alá (Stan, Steve, és Vivica)!
- Nézd meg újra a videót és közben írj fel mindegyik személyhez legalább 6 dolgot angolul, amit a videóban mondott magáról (pl.: Stan: optimistic, idle, ...)!
- Keresd ki a kigyűjtött szavak magyar jelentését és írd le a füzetedbe! (min. 18 szó)

2) A creative task: draw a stickman!

Do you like to draw? Here's a creative exercise for you!

Hoztam nektek egy kreatív feladatot, ahol a képzeletedet és az angol tudásodat kell használnod! Rajzold le, amit írnak neked és figyeld, hogy mi történik! Telefonról sajnos nem jól működik, csak számítógépen.. 
Ha megcsináltad mindkét részt írd le egy kommentben, hogy hogy tetszett! 💬

Episode 1: https://drawastickman.com/episode1

Episode 2: https://drawastickman.com/#!/episode2

A füzetbe írt feladatról küldj nekem egy képet e-mailben (berenyi.dorottya@vargatamas.hu) vagy Teams-en! 

Best wishes!
Dóri néni