2021. március 18., csütörtök

Testnevelés-Kézilabda, posztok

 Sziasztok!

Ma a kézilabdában szereplő posztokról lesz szó. 

Mezőnyjátékos lehet:

  • Jobb szélső,(támadáskor: balkezes, szélső játékos, indításoknál gyakran ő dob ziccert, vagy középre tör.Védekezéskor: posztján védekezik, zavaró, vagy középső védő)

  • jobbátlövő, (támadáskor: balkezes, átlövő játékos, tehát az egyik fő gólszerző, fontos a játékkapcsolata a belső emberekkel. Védekezéskor:posztján középső védő)
  • irányító, (támadáskor: jobb- vagy balkezes, ő a karmester: a csapat vezére, mozgatója, “figura-bemondója”. Védekezéskor: posztján középső védő vagy zavaró.)
  • balátlövő, (támadáskor: jobbkezes, átlövő játékos, tehát az egyik fő gólszerző, fontos a játékkapcsolata a belső emberekkel. Védekezéskor: posztján középső védő.)
  • balszélső (támadáskor: jobbkezes, szélső játékos, indításoknál gyakran ő dob ziccert,vagy középre tör. Védekezéskor: posztján védekezik, zavaró, vagy középső védő)
  • beálló (Támadáskor: jobb- vagy balkezes, a “húsdarálóból” gyakran befordul és lő, de főleg nyitja és zárja a falat)
Kapusok: 
A kapus az egyetlen játékos, amely a saját kapujának előterében korlátlanul mozoghat, akár a labdával is, figyelmen kívül hagyva a mezőnyjátékosokra érvényes lépésszabályt is. A kapus a kapuelőtérben védekezés céljából bármely testrészével érintheti a labdát. Azonban eközben nem veszélyeztetheti az ellenfelet. A hatos vonalon kívül viszont nem ütközhet az ellenfél játékosával, mert ezért végleges kiállítás jár.

Mozgásos feladat mára: 
Keringés fokozó feladatok
1.      Helyben futás
2.      Térdlendítéssel futás
3.      Sarok lendítéssel futás
4.      4 db térdlendítés, 4db saroklendítés futás közben
5.      Zárt lábbal szökdelés (kb 15mp)
6.       Jobb lábon szökdelés (kb 15mp)
7.      Ball lábon szökdelés (kb 15mp) Bal haránt állásból, ugrás jobb haránt állásba majd vissza (4x)

Jó mozgást!
Szilvi néni

Rajz Réka nénivel: Képregény történelem: MARVEL és házi feladat határidő!

 Kedves Mindenki! 

Először: 

Hamarosan lejár a rajz házi feladat beadási határideje. 2021.03.19. - péntek!!!! 
Akiktől még nem kaptam rajzot: Beni, Zsolt, Márk, F. Laci, Gréti, Betti, Bia, Virág, Miri, Sanyi, Márk 

Kérlek, vegyétek ezt komolyan. Jegyet kaptok erre. 


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


A mai rajzóra alkalmával egy kis csemegét hoztam nektek a Marvel képregények világáról.
Jó szórakozást! 💥👽💙👑🔮📺📚



Réka néni 🌟

Angol Dóri nénivel - 2021.03.18.

Good morning!

A tegnapi röpdolgozatot nem töltötte ki: Márk, F. Laci, Melinda, Viktor, Dia, R. Laci, Patrik
Ma 12:00-ig van lehetőségetek kitölteni!

Online lesson on Teams today at 11 o'clock!

Agreeing

Topic: agreeing and disagreeing

Az online órán:
1) megbeszéljük a hasznos kifejezéseket a Kids történetből (Tk.:39./4.)
2) megtanuljuk, hogyan fejezhetjük ki az egyetértést (agreeing) vagy az egyet nem értést (disagreeing) angolul (Tk.:39./5, 6, 7.)
Disagreeing

Mindenki jelenlétére számítok az online órán!
See you soon!
Dóri néni

2021.03.18. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Heute kannst du üben. Ma gyakorolhatod még a KATI-szórendről tanultakat.

Alakítsd át a mondatokat! 

Pl: Emma: "Ich möchte Pizza essen!" ➡️ Emma sagt, dass sie Pizza essen möchte.

Készítettem egy nehezebb és egy könnyebb verziót is. Az a különbség köztük, hogy a könnyítettben jelöltem, milyen mondatrész szerepét tölti be az adott szó (A, I vagy T).

Nehezebb verzió:

Peter: "Ich will ins Bett bleiben."
Beate: "Ich kann nicht aufstehen."
Eva: "Die Familie Müller geht am Abend spazieren."
Thomas und Anna: "Wir bleiben fünf Tage in Tirol."
Die Klasse: "Die Lehrerin ist sehr streng."
Markus und Stefan: "Wir treffen uns vor dem Kino."
Tobias: "Unser Treffpunkt ist eine Bushalltestelle."
Martina: "Wir fahren Skateboard vor dem Einkaifszentrum."

Könnyebb verzió: ALANY - IGE - TÖBBI MONDATRÉSZ

Peter: "Ich will ins Bett bleiben."
Beate: "Ich kann nicht aufstehen."
Eva: "Die Familie Müller geht am Abend spazieren."
Thomas und Anna: "Wir bleiben fünf Tage in Tirol."
Die Klasse: "Die Lehrerin ist sehr streng."
Markus und Stefan: "Wir treffen uns vor dem Kino."
Tobias: "Unser Treffpunkt ist eine Bushalltestelle."
Martina: "Wir fahren Skateboard vor dem Einkaifszentrum."

A mondataidról készült képet küldd el a szilagyi.erika@vargatamas.hu címre!

Egy kis kikapcsolódás. 🔊 Kattints az oldalra, majd ezekre a gombokra: Go to web, Press here to start, Maybe Later... Ezután egy dalt kapsz, zenehallgatás közben kattints a zeneszövegből hiányzó szóra!😊

lyricstraining

Schönen Tag! 🌞

Irodalom

 Kedves Osztályom!

Az előző órán megismerkedtünk Kosztolányi Dezső életével  és munkásságával. Olvastunk tőle lírai alkotásokat. A mai órán egy kisepikai alkotásával fogtok megismerkedni.

Téma: Kosztolányi Dezső: A kulcs című novella

1. feladat 

Olvasd el a novellát!

A kulcs
Egy tízéves kisfiú odalépett a kapushoz.
- Hol van, kérem, az illetékosztály?
- Harmadik emelet, 578.
- Köszönöm szépen - mondta a kisfiú.
Nekivágott a rengeteg épületnek, mely kongó folyosóival, zord, penészes boltozataival úgy terjengett körötte, mint ismeretlen világ. Iramodott a különböző lépcsőkön, hármasával hágva a fokokat. Fölért a harmadik emeletre.
Itt ide-oda bolyongott. Nem találta az 578. ajtót. A számozás 411-ig haladt, aztán elakadt, s hiába járta végig a folyosót többször is, az 578. ajtónak nem volt se híre, se hamva.
Amikor már percekig tévedezett, szembe jött vele egy testes, őszbe csavarodott öregúr, iratokkal hóna alatt.
A kisfiú tisztességtudóan leemelte sipkáját.
- Kezét csókolom, Szász bácsi. Nem tetszik megismerni? Takács Pista vagyok.
- Pista - ámuldozott az öregúr -, jaj, de megnőttél, Pista. Hát te mi járatban vagy itt, Pista?
- Édesapámat keresem.
- No várj - szólt az öregúr. - Majd odavezetlek.
Az öregúr megindult lassan, súlyos elefántlépteivel. A fiúcska hajadonfőtt követte, s oldalról rásandított, kíváncsian. Szász bácsi gondokba merülve ballagott. Többé egy árva szót se szólt.
Ő is a 411. ajtóig ment, de ott benyitott, áthaladt egy irodán, ahol álló-íróasztalnál hivatalnokok körmöltek, fölrántott egy ajtót, lefelé botorkált három rozoga falépcsőn, egy fából eszkábált, homályos, villannyal világított átjáróra ért, mely a törzsépületet az új épületszárnnyal ragasztotta össze, s ezen a hosszú, poros, döngő átjárón bandukolt sokáig, mintha a világ végére igyekeznék, majd miután fölmászott három rozoga falépcsőn, kijutott egy szűkebb, de tisztább és világosabb folyosóra. Ennek végén egy ajtóra mutatott, mely szemöldökfáján három számot viselt: 576., 577., 578.
- Itt van - mondta. - Szervusz.
Pista megvárta, míg eltűnik szeme elől szótlan, de készséges kalauza, aki elefántlépteivel visszafelé gurult azon a végeérhetetlennek tetsző úton, melyet az imént együtt tettek meg.
Aztán szemügyre vette magát egy nyitott ablak üvegén. Nyálazta tenyerét, simította vele szőke haját. Harisnyája lógott, nem takarta el a rövid nadrág, ezért harisnyáját fölfelé húzogatta, nadrágját lefelé. Harisnyája egy helyütt foltos is volt, egy helyütt lyukas. Cipője pedig poros. Ezt zsebkendőjével törülgette.
Még nem járt itt. A hivatalról sokat hallott. Apja mindig ezt hajtogatta: „a hivatal, a hivatal, a hivatal". Anyja is: „szegény apád a hivatalban, a hivatalból, a hivatalért". A Hivatal úgy vette körül, mint holmi rejtélyes, mindenütt jelenlevő, ünnepélyes, szigorú, fényes és megközelíthetetlen valóság. De eddig nem látta. Semmiféle ürügyön nem juthatott ide, mert apja minden próbálkozása elől kitért, nem szerette, ha ott zaklatják, azon a véleményen volt, hogy „nem gyermeknek való", és „ami nem gyermeknek való, az nem gyermeknek való". Vele különben se lehetett tréfázni.
Izgatottan nyitott be az 576., 577. és 578. ajtón.
Egy teremben ember ember hátán szorongott, várakozók nyája, s hátul a farács mögött hivatalnokok görnyedeztek, bezárva, mint a rabok. Pista nyújtogatta a nyakát. Jobbra egy kisebb szoba volt, melynek ajtaját nyitva hagyták. Ide lépett be.
- Takács István urat keresem - fordult egy fiatalemberhez, aki tízóraizott.
- Balra - utasította a fiatalember, s anélkül hogy rátekintene, beleharapott kolbászába.
Pista a terem tömegén átfurakodva, a bal szobába tartott, mely pontról pontra hasonlított az előbbihez.
Itt egy nagy íróasztalt látott. Annál se apja ült, hanem egy nyakig kopasz úr. De már megismerte apja szőke-deres haját, izmos tarkóját. Háttal ült neki, egy falhoz támaszkodott kis íróasztalnál, a sarokban.
Lábujjhegyen közeledett feléje. Az íróasztalnál nem tudott tovább jutni a könyvek fölpolcozott halmától. Mélyen meghajolt. Apja nem vette észre. Zavarában köhögött.
- Kezedet csókolom, édesapa.
- Mit akarsz? - kérdezte Takács.
- Anya küldött.
- Miért?
- A kulcsért.
- Miféle kulcsért?
- A kamrakulcsért. Azt hiszi, magaddal hoztad, tévedésből.
- Mindig zavartok - fakadt ki Takács, és fölkelt. Turkált a zsebeiben. Az asztalra csapott egy cigarettatárcát, egy papírba csomagolt vajas zsömlét, egy szemüvegtokot, egy jegyzőkönyvet meg egy zsebkendőt.
- Nincs - állapította meg dühösen -, nincs. Keressétek otthon.
Pista lesütötte szemét. Az íróasztalt nézte, a kis, nyomorék, hektikás íróasztalt. Nagyobbnak képzelte. Legalább akkorának, mint a másikat, amelyiknél a kopasz írt.
Takács egymás után forgatta ki zsebeit is, s közben, hogy haragját hűtse, pirongatta fiát.
- Aztán hogy jössz ide, tisztességes emberek közé? Csupa piszok vagy. Meg se mosdottál. A cipőd, a harisnyád. Mint egy csavargó. Nem szégyelled magad?
- Ez a fiad? - kérdezte a kopasz.
- Az - dörmögött Takács. - Haszontalan. Mindig kódorog. A labdán jár az esze, nem a könyvön.
- De most szünidő van - jegyezte meg a kopasz. - Vagy tán megbukott?
- Majdnem - sóhajtott Takács.
Ekkor a nadrágzsebéből a padlóra hullt a kamrakulcs.
- Ott van - szólt Takács.
Pista a kulcs után ugrott, fölemelte, s indult.
Künn azonban, a teremben, egyszerre többen kiáltották:
- Takács, Takács.
Olyan izgalom támadt, mintha tűz ütött volna ki. Sokan megjelentek az ajtóban is, s a csoportban végre feltűnt az izgalom okozója és magja: egy fürge, incifinci úr.
Takács, aki éppen visszadugdosta kifordított zsebeit, a földig bókolt.
- Parancsoljon, méltóságos uram.
A kis ideges emberke átnyújtott neki egy papírlapot, melyre kék irónnal néhány szám volt írva.
- Takács - rendelkezett -, gyorsan hozza át nekem ezeket az iktatóból.
- Azonnal, méltóságos uram - olvadozott Takács.
Máris rohant úgy, ahogy volt, kalap nélkül.
A szobában csönd volt. Az a csoport, mely a főnököt idáig kísérte, mint testőrsége, szétoszlott. Mindenki buzgón dolgozott.
A főnök le-föl sétált csikorgó gomboscipőjében. Várta vissza Takácsot, az okmányokat az iktatóból. Unalmában egy képet nézegetett a falon. Fölvett egy könyvet az állványról, kinyitotta, nagy zajjal visszadobta. Érzett, hogy itt ő a házigazda, az úr.
Pista, aki a főnök érkezésekor a zűrzavarban nem tudott kijutni az ajtón, itt rekedt. Egy darabig az íróasztal mellé lapult, majd letelepedett az ott púposodó könyvhalomra, s harangozott lábaival.
Figyelte a főnököt.
Ez az apró emberke egy furcsa madárhoz hasonlított. Mozgékony orrán erősen villogott a csíptető. Kis feje volt, középütt elválasztott, gyér ezüsthajjal. Kezeit összedörzsölte, s ekkor száraz, idegesítő, érdes hang hallatszott, mint amikor üvegpapírral sikálnak valamit.
Egyszerre megállt a kopasz íróasztala előtt, s ezt kérdezte:
- Ki itt ez a gyerek?
- Takács kartárs fia - felelte a kopasz.
A főnök hallgatott. Tovább folytatta sétáját. Amikor Pista elé ért, megszólította:
- Hogy hívnak?
- Takács Istvánnak - felelte csengő hangon és bátran Pista, aki már talpra ugrott, s feszesen kihúzta magát.
- Hányadikba jársz?
- Második gimnáziumba.
- Milyen a bizonyítvány?
- Nem valami fényes.
- Hogyhogy?
- Van egy elégséges is.
- Miből?
- Latinból.
- És a többi?
- Jeles. De van egy jó is. Számtanból.
- Mi akarsz lenni?
- Még nem tudom - mondta Pista szünet után, vállát vonogatva, szemérmesen.
- No mégis?
- Repülő - vallotta be Pista, halkan.
- Repülő? - kérdezte a főnök hangosan és csodálkozva. Miért éppen repülő?
Pista válaszolni készült erre a nagy és nehéz kérdésre, amikor lélekszakadva jött vissza apja. Fakó homloka verejtékezett. Néhány, zsineggel összekötött ívet nyújtott át a főnöknek:
- Méltóztassék parancsolni.
- Köszönöm - szólt a főnök, de nem rá tekintett, hanem erre a lelkes, piros arcú kisfiúra. - Elbeszélgettünk a fiával - újságolta Takácsnak, mosolyogva. - Kedves, értelmes fiúcska. Úgy látszik, jó tanuló is.
- Igen, méltóságos uram - lelkendezett Takács -, iparkodó, szorgalmas gyermek - és fiára pillantott. - Most siess haza, fiacskám, édesanyád vár - és átölelte, megcsókolta. Szervusz, Pistukám.
Pista fülig vörösödött, meghajolt mindenki előtt, de előbb édesapja előtt, s már ment visszafelé a hosszú úton, az új épületszárnyon, a homályos átjárón, a zegzugos folyosókon, a kanyargó lépcsőkön. „Pistukám" - tűnődött. Miért hívott így? Otthon sohasem nevez így. Aztán arra gondolt, hogy az íróasztala a falnál áll, egész hátul, a sarokban, s olyan kicsike, de azért nagy, nagyobb, mint a főnök, legalább egy fejjel nagyobb.
Ezek a gondolatok összekuszálódtak. Arca és füle égett. Szorongatta izzadt kezében a kulcsot. Boldog volt, zavart, nyugtalan és riadt. Amint ment, ment azon a döngő átjárón, a sóhajok hídján, ajtókat nyitogatva és csukogatva, eltévedt. Egy negyedórába telt, míg kiért a széles főlépcsőre, s megpillantotta a főkaput a tűző, nyári napfényben, s a kapus aranypaszományos sapkáját.
A kapus megállította.
- Mi az, kisfiú, te sírsz? Ki bántott téged? - vallatta.
- Senki - szipogta, és az utcára szaladt.
A sarkon megtörölte könnyektől csorgó arcát. Aztán szaladt-szaladt, a kulccsal a kezében, hazáig.
 
1932
 
 
Hangos könyvbe  is meghallgathatod ITT 
 
 

2. feladat

 

Másold le a vázlatot a füzetedbe!

 
                                                Kosztolányi Dezső: A kulcs
 
A novella főhőse egy kisfiú (Pisti), aki a kamrakulcsért keresi fel apja hivatalát. a kisfiú képzeletében a hivatal az apa személyének fontosságával kapcsolódik össze. A történet a mítosz eltűnésének lépésein visz keresztül. A fiú fokozatosan megismeri a valóságot. Az apjával való találkozás tovább rombolja a hivatal mítoszát. A novella végén a gyermek visszatér a saját gyermeki világába, de lelkében valami megváltozott, szertefoszlottak a gyermeki illúziók. 
  

3. feladat

Válaszolj a kérdésekre a füzetedbe!

a, Mit gondol Pista a hivatalról? Milyennek ismeri meg?
b, Mit tudunk meg az apáról a hivatalbeli hivatalbeli találkozás előtt?
c, Milyen csalódások érik a gyereket az apával kapcsolatban?
d, Milyen szembetűnő ellentmondásokat figyelhetünk meg az apa viselkedésével?
 

4. feladat

A megoldást írd le a füzetedebe!

  a, Döntsd el az állításokról, hogy igazak vagy hamisak! Ha az igaz állítások betűjelét alulról összeolvasod, egy szót kapsz megfejtésnek.
 
A kisfiú először a kapustól kért útbaigazítást.                                    L
A 411-es ajtó után nem tudta, merre kell továbbmenni.                     A
Szász bácsi nem tudta eligazítani az épületben.                                 K
Pista mielőtt benyitott az iroda ajtaján, rendbe szedte magát.            T
Pista még soha nem járt az apja munkahelyén.                                  A
Apját a jobb oldali szobában találta.                                                   D
Takács dühösen fogadta a fiát.                                                            V
Takács fölényesen beszélt a főnökével.                                               S
A főnök megdicsérte Pistát.                                                                 I
Édesapja hidegen köszönt el tőle.                                                        É
A fiú sírva hagyta el az épületet.                                                         H
 
 
Megfejtés:.................................................................
 
 b, Írj egy-egy mondatot a megfejtésről a főnök, az apa, a fiú, a kapus és Szász bácsi szemszögéből!

A füzetedbe írd a válaszokat!


Főnök:...................................................................................................................................................
Apa:......................................................................................................................................................
Pista:....................................................................................................................................................
Kapus:....................................................................................................................................................
Szász bácsi:...........................................................................................................................................
 

A füzetedet fotózd le a vázlattal és a feladatok megoldásaival! Töltsd fel a fotót a teams irodalom mappádba, jegyet kapsz a munkádra.
 

Jó munkát!



                                                                                            Anikó néni

  


Anikó néni-Angol

 Dear Students!


Today lesson is in Teams at 11 o'clock.

 

Task 1.

We are ckecking the homework.

 

Task 2. 

Grammar practice

-Speaking practice Student's book page 47/5,c

 

Task 3

-Grammar parctice in Workbook page 36/1

 

 

Homework  workbook page 37/3

Küldd el az elkészült munkádat a Teams mappádba.

 

Have a nice day!

 

                                                                                            Anikó néni