Kedves Gyerekek!
A múlt órán megbeszéltük az állandó határozó használatát, kifejező eszközeit és jelölését.
1. feladat
Ismétlés. Olvasd el a múlt órán megbeszélt információkat az állandó határozóról.Állandó határozó
Az a mondatrész, amelyiket grammatikus kényszer kapcsol meghatározott formában a határozós szókapcsolat fölérendelt tagjához (vonzatszerűen). Sok igénk, névszónk alkot állandó kifejezést ugyanazzal a raggal, névutóval (felel valakiért, hisz valamiben, stb.), ezeknél vonzat alakult ki az alaptag és a meghatározó tag között. Ezeket nevezzük állandó határozós szerkezeteknek. Például: Büszke vagyok a fiamra; Hittem neked; Áldozok időt rá. Az állandó határozóra rákérdezni csak az alakját mutató kérdőszóval lehet. Például: Sokszor nevetek rajta. Kérdőszava: Kin nevetek?
2. feladat
Elemezd a füzetedbe az alábbi mondatokat!
1. A két öreg állandóan törődött egymással.
2. A szülők nagyon büszkék voltak a gyerekeikre a ballagáson.
3. Késő este elbúcsúztunk a vendégektől az állomáson.
4. A tanárnő az osztályfőnöknek panaszkodott az egyik fiúra.
5. Egész nap a matematika feladványon törtük a fejünket.
6. Azon a bonyolult ügyön még a jogászok sem tudnak eligazodni.
7. Sanyi az állandó fejfájás ellenére sem volt hajlandó egy kis pihenésre.
3. feladat
Mf. 61.o/21.Elemezd a mondatokat és készíts ágrajzot!
4. feladat
Mf.59.o/14.Segítség a feladathoz:
Ha a számjegyekhez, írásjelekhez, rövidítésekhez, betűszókhoz stb. kötőjellel kapcsoljuk a -val, -vel vagy a -vá, -vé toldalékokat, a v hasonult alakját mindig feltüntetjük, például: 4-gyel, 15%-kal, Bp.-tel, DNS-sel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése